نان مارمالادی مناسب برای صبحانه

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، خبرنگاران : نان مارمالادی را می توان به عنوان صبحانه مصرف کرد.

نان مارمالادی مناسب برای صبحانه

طرز تهیه یک نان خوشمزه به نام نان مارمالادی را در ادامه خواهید دید. این نان برای وعده صبحانه مناسب است.

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، برای تهیه این نان خوشمزه می توانید علاوه بر دستور پخت در فیلم به روش زیر هم عمل کنید.

مواد لازم نان مارمالادی(نان مربایی)

کره به دمای محیط رسیده 15 گرم (1 قاشق غذا خوری)

شکر 3 قاشق سوپ خوری سر پر

زرده تخم مرغ 1 عدد

شیر نصف پیمانه سرخالی

خمیر مایه 1 قاشق چایخوری

آرد 2 پیمانه حدودی

وانیل 1/4 قاشق چایخوری

شکر برای خمیر مایه 1 قاشق مربا خوری

مواد روی خمیر نان مارمالاد:مارمالاد دلخواه نصف پیمانه تقریبی

تخم مرغ 1 عدد

کنجد و بادام پرک (برای تزئین) به مقدار لازم

طرز تهیه نان مارمالاد

1) برای آماده کردن خمیر کره نرم شده و به دمای محیط رسیده و زرده تخم مرغ و وانیل و شکر را داخل ظرفی می ریزیم و با همزن دستی مخلوط می کنیم.

2) شیر را گرم می کنیم تا ولرم باشد (دمای شیر وقتی خمیر مایه به آن اضافه می گردد باید حدود 35- 40 درجه باشد).

خیلی ها در منزل دماسنج ندارند بنابراین برای اینکه بفهمیم دمای شیر برای خمیر مایه مناسب است یا نه نوک انگشت مان رو داخل شیر می زنیم. دمای شیر باید به صورتی باشد که حرارت را کاملا حس کنیم اما دست مان نسوزد و بتوانیم داخل شیر نگه داریم. این دما برای عمل آمدن خمیر مایه مناسب است. اگر دمای شیر زیاد باشد خمیر مایه از بین می رود و اگر دما کم باشد آغاز به فعالیت نمی نماید). یک قاشق مرباخوری شکر را به شیر اضافه می کنیم (خمیر مایه از شکر تغذیه می نماید و فعال می گردد) و خمیر مایه را به ترکیب شیر و شکر اضافه و با قاشق مخلوط می کنیم.

3)روی ظرف را با نعلبکی می پوشانیم و پنج دقیقه زمان می دهیم تا خمیر مایه به عمل بیاید. بعد از طی این زمان خمیر مایه عمل آمده و پف نموده را به مخلوط زرده تخم مرغ اضافه می کنیم.

4) با همزن دستی مخلوط می کنیم. حالا آغاز به اضافه کردن آرد می کنیم، اول نصف آرد را به مواد اضافه می کنیم.

5)با همزن دستی مخلوط می کنیم تا شکل خمیری به خودش بگیرد و بعد آرد را کم کم اضافه و با دست مخلوط می کنیم تا خمیر لطیفی شکل بگیرد و به دست نچسبد. مقدار مصرف آرد معین نیست چون مقدار گلوتن و جذب آب آرد های مختلف با هم فرق دارد و بسته به نوع آرد ممکن است بیشتر از دو لیوان آرد مصرف گردد یا اینکه آرد اضافه بیاید.

6) وقتی خمیر لطیف و نچسبی حاصل شد به مدت ده دقیقه روی میز کار ورز می دهیم. دقت کنید که موقع ورز دادن خمیر از قسمت انتهایی کف دست بهره ببرید و به هیچ عنوان خمیر را چنگ نزنید چون چنگ زدن خمیر باعث می گردد خمیر به آرد بیشتری نیاز پیدا کند و اضافه کردن بیش از حد آرد به خمیر باعث می گردد نان لطیف نباشد و بافت خوبی نداشته باشد و به خوبی پف نکند و سفت و خشک گردد.

اگر موقع ورز دادن صحیح احساس کردید خمیر کمی می چسبد خیلی کم در حد چند پنس آرد به آن اضافه کنید، ورز دادن مناسب باعث می گردد چسبندگی خمیر گرفته گردد.

بعد از ورز دادن، خمیر را چانه کنید و داخل ظرف کمی چرب شده قرار بدهید و روی ظرف سلفون بکشید و روی آن را با دستمال بپوشانید و در دمای محیط به مدت یک الی دو ساعت استراحت بدهید تا حجم خمیر دو برابر گردد.

7) بعد از استراحت پف خمیر را با دست بگیرید و مجددا چند دقیقه ورز بدهید تا هوای داخل خمیر کاملا خارج گردد و بعد خمیر را چانه کنید و روی صفحه کار کاغذ روغنی قرار بدهید و خمیر را روی کاغذ روغنی (نیازی به چرب کردن کاغذ روغنی نیست چون خمیر داخل ظرف چرب استراحت نموده و کمی چرب است) با یاری وردنه به شکل دایره و به ضخامت چند میلی باز کنید (اگر باز کردن خمیر به شکل گرد برای تان مشکل است خمیر را به ضخامت چند میلی باز کنید و بعد بشقاب یا هر قالب گرد بزرگی که در اختیار دارید را روی خمیر قرار بدهید و اضافات را با چاقو ببرید و بعد بشقاب را از روی خمیر بردارید ولی باز کردن خمیر به شکل گرد باعث می گردد اضافاتی از خمیر نماند)

با استفاده از چاقو از یک طرف آغاز به ایجاد برش و شیارهای یک مقدار روی خمیر بکنید تا دور تا دور خمیر را پر کند. (طول برش هایی که ایجاد می کنید به خودتان بستگی دارد. هرچقدر شیارها بلندتر باشد فضای به جامانده برای مارمالاد کمتر است و اگر شیارها کوتاه تر باشند بخش مرکزی و مارمالادی فضای بیشتری را به خودش اختصاص می دهد اما برترین حالت حد وسط است که هم کناره های خمیر شکل زیبایی داشته باشد و هم مقدار مارمالاد مناسب باشد.)

برای اینکه کارتان منظم باشد می توانید وسط خمیر یک ظرف گرد کوچک قرار بدهید و از لبه آن ظرف آغاز به برش کنید تا مقدار شیارها یکسان باشد.

8)بعد از ایجاد برش ها یکی از برش ها را به سمت خمیر لوله کنید و دو برش بعدی را با دست به هم بچسبانید

9) این کار را برای همه برش ها انجام بدهید تا حالت خورشیدی کنار خمیر شکل بگیرد. در آخر برای اینکه برش هایی که با دست به هم چسباندیم داخل فر از هم باز نگردد دست تان را کمی خیس کنید و برش ها را با دست کمی مرطوب محکم تر کنید تا کاملا به هم بچسبد.

روی فضای گرد وسط خمیر مارمالاد بریزید و با قاشق پهن کنید تا فضای میانی را پر کند. سعی کنید مقدار مارمالاد خیلی زیاد نگردد که از کناره ها شره کند و بریزدچون باعث خراب شدن ظاهر کارتان می گردد.

10) برای رومال خمیر یک عدد تخم مرغ را با چنگال بزنید تا از حالت لختگی خارج گردد و کاملا کف کند و بعد با قلمو از تخم مرغ روی کناره های خمیر بزنید (از مواد رومال بیش از حد روی خمیر نزنید همین که یک دور روی خمیر را بپوشاند کافی است. زیاد استفاده کردن از رومال باعث می گردد نان شما بوی تخم مرغ بدهد) و بعد به دلخواه روی خمیر کنجد یا بادام پرک بریزید.

خمیر را با یاری کاغذ روغنی به سینی فر انتقال بدهید و داخل فر صد و هشتاد درجه که از قبل گرم شده به مدت بیست الی سی دقیقه قرار بدهید تا کاملا بپزد و روی خمیر طلایی گردد(مدت زمان بسته به گرمای فر فرق دارد پس بهتر است حواس تان به نان داخل فر باشد تا در موقع مناسب از فر خارج کنید)

(اگر فرتان گازی است و روی خمیر به خوبی طلایی نشد چند دقیقه آخر پخت گریل را روشن کنید تا روی نان طلایی گردد)

بعد از پختن از فر خارج کنید و اجازه بدهید از حرارت بیفتد و کمی خنک بگردد و بعد از کاغذ روغنی جدا کنید و به ظرف سرو انتقال بدهید.

منبع: رکنا

به "نان مارمالادی مناسب برای صبحانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نان مارمالادی مناسب برای صبحانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید