علی بابا و داستان یک تحول امیدبخش با نگاه به فردا
به گزارش وبلاگ دیدنی ها، در پشت موفقیت ها، اوج گرفتن ها و توسعه های شرکت های بزرگ، داستان ها و رخدادهای مجذوب کنندهی نهفته اند که بعضی از آنها برای همه، بعضی برای آدم هایی که می خواهند تازه پا در این جهت بنهند و بعضی فقط برای اهل فن مجذوب کننده هستند. هر از چند گاه ما با مطالعه یکی از این شرکت ها خواه اینستاگرام یا تسلا یا اپل، تحت تاثیر قرار می گیریم.
فرایند معین کردن هدف، سنجش احتیاجها و رفتار کاربران، حل مسائل و خلاقیت، فرایندی بسیار انرژی گیر است. حالا تصور کنید که همین فرایند را بخواهیم در خصوص یک شرکت ایرانی توصیف کنیم. شرکتی که کمابیش همه ما زمانی از خدماتش استفاده نموده ایم: علی بابا.
علی بابا چند وقتی بود که با تماشا افق های دور، تصمیم گرفته بود که پوست بیندازد. هم در ظاهر گرافیکی و هم رابط کاربری و هم پشت پرده تر در بخش زبان طراحی.
بسکمک از ماها اصلا امکان مهیا کردن مقدمات سفر و رزرو ساده و راحت پرواز، قطار و هتل یا ثبت نام در تورها را با علی بابا شناخته ایم. علی بابا این سال ها خیلی پیروز بوده، اما ضمناً دغدغه توسعه و بهتر شدن هم رهایش نمی نموده و نمی خواسته با این توصیه قدیمی که نباید ترکیب تیم برنده را دست زد، اکتفا بکند.
وب سایت هر چه بزرگ تر باشد، توسعه و ایجاد تغییر در آن هم دشوارتر می گردد. اما در دنیای امروز اگر دست نجنبانی، معلوم نیست بتوانی در فردای روزگار، هم درخشان ظاهر شوی.
به همین دلیل بود که علی بابایی ها از 2 سال پیش تصمیم گرفتند که ریسک و هزینه توسعه توسعه را به جان بخرند تا مبادا به ورطه کهنگی و تکرار بلغزند. خوشبختانه یکشنبه شب از جزئیات بازطراحی وب سایت علی بابا رونمایی شد، البته ما چند وقتی بود که متوجه تغییرات تدریجی علی بابا شده بودیم.
اگر سری به سایت نو علی بابا بزنید، به سرعت متوجه یک سری تغییرات می شوید. علی بابا راستش دیگر سایتی نیست که ما فقط به خاطر احتیاج به آن سر بزنیم، یک سری از ما از این به بعد از آن می توانیم ایده بگیریم.
اگر این چند وقت سری به سایت علی بابا زده باشید، بعضی از تغییرات را متوجه شده اید؛ مثلا ما الان فونتی اختصاصی در سایت می بینیم که مثل لباسی خوش دوخت به تن سایت نشسته، واضح و چشم نواز است، شما به کمک آن می توانید منوها و عناوین را به راحتی بخوانید، همان طور که متن های توصیفی هم با آن به راحتی قابل مطالعه هستند.
بعضی تصور می نمایند با هر فونت تجاری خوب، هر چیدمان رنگی مناسب و هر مجموعه آیکون در دسترسی می توان، سایت خوبی داشت، اما یک برند تجاری برای تعریف هویت خود احتیاج دارد که همه اینها را شخصی سازی و بهتر از آن از صفر فراوری کند، علی بابا این دومی را انتخاب کرد.
یه یاد بیاورید! ما مطالب بعضی از سایت های خبری پربازدید را به خاطر همین هویت بصری متفاوتشان در میان مطالب ده ها سایت رقیب به راحتی شناسایی می کنیم و به تدریج بین این ظاهر، در ذهنمان برایمان برند می گردد. حالا علی بابا هم ظاهری دارد که آن را کاملا متمایز می نماید.
کاربر اپلیکشن نیتیو موبایل، وب اپ و مرورگرهای موبایل و دسکتاپ، باید هنگام استفاده از یک سرویس و سایت ، هر بار تصور نکند که وارد سایت متفاوتی شده و یکپارچگی هویتی سایت حفظ گردد و اکنون علی بابا هم به اینگونه است.
مسئله بعدی، رابط کاربری سایت است. کاربر باید بتواند به آن تکه اطلاعاتی و بخشی از سایت که مورد نظرش است، برسد. او نباید در منوها و سایدبارها و صفحات مختلف سایت گم گردد. حتی یک کلیک و یک اسکرول اضافه، یعنی اینکه شما در طراحی سایت پیروز نبوده اید.
طراحی یک رابط کاربری مستلزم صدها ساعت مطالعه رفتار کاربران مختلف و نیز داشتن زیرکی هایی برای پیشبینی احتیاجهای کاربران است. مجموعه توسعه یک سایت باید بتوانند خودشان را جای کاربران بگذارند و همه احتمالات مختلف را حین ورود به سایت و فرایند ثبت سفارش تا تحویل آن پیشبینی نمایند. کادرهای ورود اطلاعات، مقدار آنها، رنگ فونت همه باید به دقت انتخاب شوند.
رنگ و لعاب و رابط کاربری علی بابا حالا حسابی نونوار شده، اما در پشت پرده هم دستاوردهایی اتفاق افتاده که دیروز در خصوص آنها شنیدیم. حالا زبان طراجی سایت یا Design Language System مدرن شده که اجازه می دهد، سایت بسیار راحت تر خود را با احتیاجهای مشتریان تطبیق بدهد و ارتقاهای بعدی و اضافه کردن ویژگی های آسان تر گردد. زبان طراحی کنونی علی بابا VUJ.S3 است.
حلا دیگر پراکندگی برنامه نویسی در بخش های مختلف سایت، چه نسخی وبی و چه اپلیکیشن مشاهده نمی گردد و با یک زبان مشترک طراحی می گردد، رشد و توسعه سریع تر صورت می گیرد.
از نظر ظاهری ما ثمرات این تغییر را در بعضی قسمت ها شاهد هستیم. در یک فرایند زیرکانه علی اباب تصمیم گرفته تغییرات را به صورت تدریجی اعمال کند. چون تجربه نشان داده که تغییرات رادیکال را باید تدریجی اعمال کرد تا کاربران فرصت تطبیق پیدا نمایند، برای رفتن به منوها و صفحات داخلی سایت، مجبور به جستجوی چشمی زیاد نشوند، بتوان از آنها بازخورد سازنده گرفت و تاثیر منفی احتمالی رو سئو ایجاد نگردد.
پروژه علی بابا پلندپروازانه و برای آینده است. ضمناً، در فاصله کوتاهی علی بابا میخواهد که در بخش هایی مانند رزرو هتل و ثبت نام تور هم تحولاتی ایجاد کند.
منبع: یک پزشک