راه اندازی خط فراوری پارچه و نخ در منطقه ویژه مالی

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، مدیرعامل شرکت رادمان سزاوار گفت: خط فراوری پارچه و نخ به زودی در منطقه ویژه مالی بیرجند راه اندازی می گردد.

راه اندازی خط فراوری پارچه و نخ در منطقه ویژه مالی

قطبی از راه اندازی خط فراوری نخ و پارچه در منطقه ویژه مالی بیرجند اطلاع داد و گفت: فراوری جوراب و... (فاز اول) در این واحد فراوریی از سال گذشته آغاز شد و در فاز اول 80 جین جوراب مردانه و بچه گانه در یک شیفت فراوری می گردد.

او با بیان اینکه از ابتدای تیرماه زمین را تحویل گرفته و ساخت زمین آغاز شده است، اضافه نمود: ماشین آلات پارچه بافی نیز از کشور کُره خریداری و بارگیری شده است و امیدواریم تا دو هفته آینده ماشین آلات به مقصد برسد.

مدیرعامل شرکت رادمان بافت سزاوار با بیان اینکه ساخت این زمین تا دو تا سه هفته آینده به اتمام می رسد، ابراز امیدواری کرد: کار احداث زمین تا 20 روز آینده به اتمام رسیده و ماشین آلات پارچه بافی نصب و خط پارچه بافی در این کارخانه فعال گردد.

قطبی با اشاره به این مهم که ماشین آلات به روز هستند، توضیح داد: با یاری این ماشین آلات پارچه های 100 درصد پنبه، پلی استر ویسکوز، پارچه برای فراوری تی شرت و... می توان فراوری کرد.

او با اشاره به اینکه ماشین آلات جوراب بافی ایتالیایی هستند، در مورد فراوری پارچه چادری گفت: فراوری پارچه چادری منوط به تأمین ماشین آلات مرتبط، مواد اولیه و ... است.

مدیرعامل شرکت رادمان بافت سزاوار با بیان اینکه صنعت بافت چادر صنعت پیچیده و نشدنی نیست، گفت: ماشین آلات خریداری شده فعلی، گرد بافت است و برای بافت پارچه چادر، لباس و. احتیاج به ماشین آلات تخت بافت می باشد و تحقق این مهم شدنی بوده و می توان آن را در برنامه قرار داد.

او داشتن تنوع محصول را در رونق بازار مؤثر دانسته و در مورد راه اندازی خط فراوری پارچه چادری قول پیگیری و همکاری داد.

مدیرعامل شرکت رادمان بافت سزاوار اضافه نمود: پس از تکمیل ساختمان و رسیدن ماشین آلات تا یک ماه آینده شاهد افتتاحیه این واحد فراوریی خواهیم بود.

قطبی درخصوص تأمین نخ مورد احتیاج این واحد فراوریی، گفت: در صورت امکان و با توجه برآورد مکان برای فراوری پارچه، جوراب و... می توان نخ که تا به امروز از کشور هند وارد می شد را در خراسان جنوبی فراوری کرد.

او با اشاره به این مهم که استفاده از نخ پنبه برای فراوری پوشاک باعث افزایش قیمت آن می گردد، یادآور شد: از آنجا که نخ پنبه به تنهایی دوام زیادی ندارد در کشور های دیگر پلی استر را به پنبه اضافه می نمایند تا استقامت بالاتر و قیمت کمتری داشته باشد، اما متأسفانه در ایران نمی توانند نخ های پلی استر و ویسکوز را رنگ نمایند و باید در دو محیط مختلف با هزینه های جدا و با مصرف آب زیاد، الیاف رنگ گردد که توجیه مالی ندارد به همین دلیل این الیاف از خارج از کشور وارد می گردد.

این فراورینماینده خراسان جنوبی تأکید می نماید: با وجود فراوری نخ پلی استر در داخل کشور و با توجه به مسائل پیش رو در زمینه وارد کردن آن، این نتیجه رسیدیم که فقط الیاف ویسکوز را وارد نموده و نخ را خودمان در واحد فراوریی در منطقه ویژه مالی بیرجند فراوری کنیم.

او با اشاره به خشکسالی های چند ساله در کشور، گفت: الیاف فراوری شده در کشور به دلیل خشکسالی و کمبود آب، طول بلندی نداشته و برای نخ های نازک کارایی ندارد و فقط برای نخ با ضخامت بالا استفاده می گردد.

به گفته قطبی می توان با افزایش متراژ ساختمان در حال احداث فعلی و نصب ماشین آلات، نخ را هم در این کارخانه فراوری کرد.

مدیرعامل شرکت رادمان بافت سزاوار، گریزی به عدم رعایت جایگاه و شان خریدار ایرانی در هنگام خرید نخ زد و گفت: در زمان وارد کردن نخ با وجود تحریم ها و عدم صدور اسناد و... شان و جایگاه ما حفظ نمی گردد؛ با وجود پرداخت هزینه برای خرید باید از فروشنده درخواست کنیم در حالیکه فروشندگان در بازار جهانی فعلی باید در پی خریدار بوده و برای فروش کالای فراوریی خود التماس نمایند.

قطبی با بیان اینکه می توان 50 تا 60 درصد الیاف برای فراوری نخ مورد احتیاج را از داخل کشور تأمین کرد و 40 درصد مابقی را می توان وارد کرد، توضیح داد: با اشتغالزایی حدود 60 نفر به طور مستقیم، نخ مورد احتیاج را در این کارخانه فراوری خواهیم کرد تا شان فراورینماینده ایرانی حفظ گردد.

او مقدار سرمایه گذاری برای ساختمان، ماشین آلات پارچه، جوراب، مواد اولیه و... را 25 میلیارد تومان بیان کرد و با بیان اینکه در این زمینه مسئله ای نداریم، یادآور شد: ماشین آلات فعلی را از کشور کره خریداری کردیم.

به گفته قطبی، در صنعت نساجی برترین ماشین آلات در وهله اول کشور آلمان و سپس کُره و چین به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند و با توجه به گران بودن ماشین آلات آلمانی، در شرایط فعلی، توجیهی برای خرید ندارد و به همین دلیل با خرید ماشین آلات ساخت کشور کُره که از لحاظ کیفیت و تکنولوژی در رده بالایی قرار دارند، تا 20 سال آینده دغدغه نداریم.

او در مورد فراوری ماشین آلات داخل هم گفت: متأسفانه فراوری داخل نداریم و بیشتر کشور ها مونتاژ کار بوده و مانند کشور چین فراوری و ساخت ماشین آلات را کپی می نمایند هرچند کپی کردن ماشین آلات در داخل کشور کار سختی نیست، اما چون چین به بازار های جهانی متصل است فراوری و فروش ماشین آلات و... برای آن ها توجیه دارد.

این فراورینماینده خراسان جنوبی درخصوص ظرفیت فراوری گفت: ظرفیت فراوری جوراب با ماشین آلات فعلی در ماه پنج هزار جین است و در مورد فراوری پارچه با توجه به خرید ماشین آلات خریداری شده بین 900 تا 1200 کیلوگرم در 24 ساعت خواهد بود چرا که نساجی خاموشی نداشته و برای فراوری پارچه، نخ، جوراب در 24 ساعت ماشین آلات کار می نمایند.

او در مورد صادرات اقلام فراوریی جوراب، پارچه و... گفت: در شرایط فعلی صادرات کار سختی است و با توجه به این مهم که محصولات فراوری شده با محصولات و برند های کشور ترکیه برابری می نماید، بحث مهم در این زمینه تفاوت قیمت است.

به گفته قطبی، دیگر کشور ها اقلام فراوریی شده با این کیفیت را نمی خرند چرا که قیمت بالایی دارد و مقرون به صرفه تر شدن اقلام فراوریی هم منوط به کاهش کیفیت است که باید به جای استفاده از الیاف پنبه از الیاف پلی استر استفاده کرد.

او با بیان اینکه مواد اولیه، ماشین آلات و... وارداتی است، گفت: با توجه به افزایش هزینه های تمام شده قیمت بالا است و با این وجود نمی توان با دیگر کشور ها رقابت کرد.

قطبی گریزی به قیمت جوراب زد و اضافه نمود: به طور مثال جورابی که در فروشگاه ها با قیمت 60 تا 70 هزار تومان به فروش می رسد فراوری نماینده آن را با قیمت 25 هزار تومان به فروش می رساند (جینی 300 هزار تومان) که با دلار 30 هزار تومان 10 دلار می گردد حال اگر در ترکیه فردی همین جوراب با همین کیفیت را هفت دلار می خرد همین تفاوت قیمت باعث فاصله گرفتن از بازار جهانی شده است.

مدیرعامل شرکت رادمان بافت سزاوار با بیان اینکه مواد اولیه وارداتی است و با وجود هزینه کرد در مباحث حمل و نقل، گمرک و... گفت: به طور مثال برای وارد کردن نخ پنبه، هزینه گمرک و ترانزیت آن به داخل کشور حدود 20 تا 25 درصد هزینه دارد و در ترکیه، چون مواد اولیه را دارند بدون اعمال 25 درصد محصول نهایی خود را می فروشنددر حالیکه ما در اینجا 25 درصد عقبیم و پس از فراوری و اضافه کردن هزینه ها و سود متوجه خارج شدن از رقابت می شویم.

او برند جوراب فراوریی اش را کاپریس اعلام نموده و اضافه نمود: استاندارد محصولات فراوریی از لحاظ کیفیت در دیگر کشور ها هم مورد تأیید است چرا که ماشین آلات از برترین نوع و مواد اولیه هم برترین نوع نخ پنبه است.

این فراورینماینده برجسته خراسان جنوبی گریزی به عرضه مستقیم برای فروش محصولات فراوریی زد و گفت: اجرای این مهم به نفع مردم است چرا که به طور مثال جوراب با برترین کیفیت و پایین ترین قیمت در اختیار مصرف نماینده قرار می گیرد.

به گفته قطبی در فاز اول در خط فراوری جوراب و... حداقل 15 نفر مشغول به کار هستند و در صورت فراوری نخ و پارچه حدود 60 نفر دیگر اشتغالزایی صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت رادمان بافت سزاوار یادآور شد: در صورت فراوری نخ، می توان از آن نه تنها در فراوری پارچه بافی، جوراب و... استفاده کرد بلکه آن را به دیگر واحد های متقاضی هم عرضه کرد.

او فراوری الیاف پلی استر ویسکوز را از اهداف اصلی دانسته و با بیان اینکه این مهم فراوری داخل ندارد، اضافه نمود: تصمیم بر آن است که الیاف رنگی را وارد کنیم تا در شرایط فعلی خارج از هزینه ها بتوان در این واحد فراوریی نخ های ترکیبی پلی استر، ویسکوز، پنبه را تهیه و مورد استفاده قرار داد..

به گفته قطبی در زمینه فراوری نخ در طول سال برای مرطوب نگهداشتن و رطوبت محیط، فقط حدود 20 هزار لیتر آب مورد نیار است.

مدیرعامل شرکت رادمان بافت سزاوار با بیان اینکه در طرح اولیه از تسهیلات بانکی استفاده نشده است، در مورد راه اندازی و فراوری خط نخ خواهان مساعدت و پرداخت تسهیلات شد و گفت: در حال حاضر حواله های ارزی واحد فراوریی از بانک صاردارت انجام می گردد.

او با بیان اینکه فراوری جوراب و... (فاز اول) در این واحد فراوریی از سال گذشته آغاز شده است، از فراوری 80 جین جوراب مردانه و بچه گانه در یک شیفت در فاز اول اطلاع داد و ابراز امیدواری کرد: با توجه با داشتن طرح توسعه با فعال کردن کار به صورت دو شیفت و استقرار دیگر ماشین آلات از ابتدا تا انتهای کار در این واحد فراوریی انجام گردد.

وبلاگ دیدنی ها خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "راه اندازی خط فراوری پارچه و نخ در منطقه ویژه مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی خط فراوری پارچه و نخ در منطقه ویژه مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید