جزییات احتمالی پلی استیشن وی آر نسل بعد منتشر شد؛ جهشی در واقعیت مجازی
به گزارش وبلاگ دیدنی ها، چندی پیش سونی به صورت ناگهانی هدست واقعیت مجازی نسل بعدی خود را معرفی کرد. اگرچه تا به امروز تصویری از این هدست نمایش داده نشده، اما سونی برخی از اطلاعات و همین طور تصویری رسمی از کنترلر آن را منتشر نموده است. حال یکی از سایت های معتبری که در زمینه واقعیت مجازی فعالیت می نماید، ادعا نموده که جزییات تازه ای را درباره هدست واقعیت مجازی جدید سونی از منابع خود شنیده است.
سایت UploadVR می گوید که نام نهایی این محصول را هنوز نمی داند اما چندین منبع معتبر اطلاع داده اند که سونی جزییاتی را از این هدست واقعیت مجازی به شرکای خود داده است. در گذشته به صورت رسمی اعلام شده بود که همچون دوال سنس، کنترلر این هدست از قابلیت بازخورد لمسی بهره خواهد برد اما به غیر از این موضوع اکنون اطلاعات جدید و جذاب دیگری هم فاش شده است که صحت ها آن ها می تواند تحولات بزرگی را برای هدست واقعیت مجازی جدید سونی رقم بزند. با توجه به این اطلاعات جدید، اعلام شده که این هدست از رزولوشن 4000 در 2040 پشتیبانی خواهد نمود (2000 در 2040 برای هر چشم). این رزولوشن از پرچم دار فعلی هدست های واقعیت مجازی یعنی دستگاه HP Reverb G2 کمی پایین تر و از آکیولس کوئست 2 کمی بالاتر است. همچنین در این گزارش بیان شده که ممکن است قابلیت تنظیم جداگانه لنزها هم در فناوری واقعیت مجازی نسل بعدی سونی وجود داشته باشد.
با این حال این تمام چیزی نیست که در جریان این اطلاعات معین شده است. اگر این گزارش و جزییاتش صحت داشته باشد، شاید بتوان یکی از بزرگ ترین قابلیت های هدست واقعی مجازی نسل بعدی سونی را فناوری پیشرفته رندرینگی دانست که با نام Foveated Rendering شناخته می گردد. این قابلیت فوق العاده بر مبنای رندر کردن با توجه به ردیابی چشم طراحی شده است. در روزگار فعلی ردیابی و دنبال کردن موقعیت چشم قابلیت بسیار عجیبی نیست اما کاری که این ویژگی انجام می دهد بسیار فراتر است. در واقع این قابلیت حرکت دقیق چشم شما را دنبال می نماید و دقیقاً همان منطقه ای را که چشمتان خیره شده، ردیابی نموده و فقط آن قسمت را با کیفیت بسیار بالایی رندر می نماید.
درست است که چشم انسان یک فضای گسترده را در مقابل خود می بیند اما برخلاف تصوری که ما ممکن است داشته باشیم، وقتی چشم به منطقه ای خیره می گردد، گاه متوجه جزییات و حرکت دقیق اطراف آن نمی گردد. هرچند این قضیه به متغیرهای مختلفی بستگی دارد. برای اثبات این موضوع آزمایش های جالبی هم اجرا شده است.
در واقع، این قابلیت کاری می نماید تا پردازش گرافیکی مجبور نباشد که کل صفحه را در یک زمان رندر کند. در عوض منطقه ای را که چشم شما به آن توجه دارد، با کیفیت بسیار بهتری رندر نموده و مناطقی که چشم شما تمرکز دقیقی روی آن ندارد با کیفیت کمتری رندر می نماید. این ویژگی به راحتی می تواند با ساختار هدست های واقعیت مجازی سازگاری فوق العاده ای پیدا کند.
در صورت عملی شدن این ویژگی در هدست واقعیت مجازی نسل بعدی سونی می توان شاهد تحول بزرگ و انقلابی در سیستم های واقعیت مجازی باشیم. هرچند، تحقق این قابلیت به صورت کلی و در خارج از تکنولوژی واقعیت مجازی هم می تواند جهش بسیاری را به وجود بیاورد. با این وجود، بهتر است فعلاً به پیاده سازی این قابلیت در هدست واقعیت مجازی نسل بعدی سونی تردید داشته باشیم و منتظر اطلاعات بیشتر بمانیم.
احتمال دیگری هم وجود دارد که سیستمی که سونی به آن دست یافته است، بخشی از این فرآیند را انجام دهد یا حداقل قدمی در راه نزدیک شدن تکنولوژی امروز صنعت به این قابلیت بردارد. وب سایت UploadVR در گزارش خود می گوید که این ویژگی ها می تواند به معنای واقعی تجربه نسل بعدی واقعیت های مجازی را که سونی برای دارندگان پلی استیشن 5 در نظر گرفته است، تعریف کند.
منبع: دیجیکالا مگ