فراوری ریل سوزن در ذوب آهن از خروج ارز جلوگیری کرد
به گزارش وبلاگ دیدنی ها، خبرنگاران/اصفهان مسئول تیم طراحی ریل زبانه سوزن دفتر طراحی نورد ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه فراوری ریل سوزن سالانه از خروج 500 میلیارد تومان ارز از کشور جلوگیری می نماید، گفت: ریل سوزن در گذشته جزء لیست محصولات وارداتی ایران بود، اما ذوب آهنی ها با فراوری این محصول، در آینده نیز با صادرات ریل سوزن، این محصول را در لیست واردات سایر کشورها قرار خواهند داد.

فرزاد اکبریان در مورد تفاوت فرایند فراوری ریل سوزن با ریل های دیگر، اظهار کرد: برای فراوری این محصول جدید از تجهیزاتی مانند هادی ها و پلانک ها برای کنترل حرکت عرضی غلتک های نورد در خط فراوری استفاده می کنیم که این امر در بخش طراحی به صورت ویژه مورد توجه نهاده شد تا کمتر به این تجهیزات احتیاج داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه تناژ فراوری ریل سوزن مطابق سایر ریل ها است با این تفاوت که این محصول جدید به عنوان یک نقطه تکمیل کننده در خطوط ریلی کاربرد دارد، اضافه کرد: بالاترین دقت ها در تمام مراحل طراحی ریل سوزن به کارگرفته شده است و به دلیل اینکه در داخل کارخانه به اطلاعات تخصصی دسترسی نداشتیم، تیم طراحی کارخانه متشکل از کارشناسان، تکنسین ها و ... با بهره گیری از تجربه، دانش روز (نرم افزارهای کامپیوتری) و ... طراحی این محصول استراتژیک را با موفقیت به سرانجام رساندند.
مسئول تیم طراحی ریل زبانه سوزن دفتر طراحی نورد شرکت ذوب آهن اصفهان ادامه داد: در بخش طراحی برای پروفیل های عادی به دو تا سه ماه زمان احتیاج داریم، اما طراحی ریل سوزن به دلیل حساسیت های خاص و شکل پروفیل نامتقارن حدود هفت ماه زمان برد و در نخستین مرحله نیز به فراوری نرمال محصول دست یافتیم. برای طراحی این محصول در مجموع حدود 120 شیت نقشه آماده شد.
وی اظهار کرد: تنها تعداد معدودی از کشورهای جهان تکنولوژی فراوری این محصول را دارا هستند و بسیار خرسند هستیم که ایران به عنوان پنجمین کشور، این دستاورد مهم را با کوشش شبانه روزی کارگران ذوب آهن اصفهان بومی سازی کرد و به فراوری انبوه رساند.
به گزارش وبلاگ دیدنی ها، اکبریان با بیان اینکه فراوری ریل سوزن سالانه از خروج 500 میلیارد تومان ارز از کشور جلوگیری می نماید، اعلام نمود: ریل سوزن در گذشته جزء لیست محصولات وارداتی ایران بود، اما ذوب آهنی ها همانند فراوری سایر محصولات بر واردات این محصول جدید نیز خط بطلان کشیدند تا فراوری ایران روانه بازار کشور گردد و در آینده نیز با صادرات ریل سوزن، این محصول را در لیست واردات سایر کشورها قرار دهند.
وی، ریل سوزن را کلید توسعه حمل و نقل ریلی کشور دانست و گفت: زمانی که ریل گذاری خطوط انجام می گیرد این محصول خاص برای تغییر جهت قطار باید در محل نصب گردد. می توانم بگویم اگر ریل گذاری را انجام دهیم، اما این قطعه موجود نباشد، مانند این است که تمام جاده را احداث کردیم، اما در سرانجام پل نصب نشده است.
مسئول تیم طراحی ریل زبانه سوزن دفتر طراحی نورد شرکت ذوب آهن اصفهان، اعلام نمود: کوشش داریم با فراوری محصولات جدید، احتیاجهای گوناگون بازار را تحت پوشش قرار دهیم؛ به عنوان مثال برای توسعه حمل و نقل ریلی کشور هر آنچه را احتیاج است در ذوب آهن اصفهان فراوری کنیم تا روز به روز جهت توسعه کشور در افقی گسترده تر، هموار گردد.
منبع: خبرگزاری ایسنا