مقایسه گوگل پیکسل 4a با وان پلاس نورد؛ کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، وان پلاس نورد و گوگل پیکسل 4a، دو نمونه از بهترین میان رده های بازار به حساب می آیند که در حال حاضر در دسترس قرار داشته و قابلیت های بسیار خوبی را در خود جای داده اند. اگرچه از لحاظ مشخصات فنی این دو محصول تا حدودی متفاوت هستند اما تقریبا در یک بازه قیمتی قرار می گیرند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به مقایسه ی گوگل پیکسل 4a با وان پلاس نورد بپردازیم تا ببینیم در نهایت کدام یک از این دو می توانند بهتر از دیگری نیازهای کاربران را پوشش دهند.

مقایسه گوگل پیکسل 4a با وان پلاس نورد؛ کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

گوگل پیکسل 4a در بازار اروپا 350 تا 390 یورو قیمت گذاری شده در حالی که کننده وان پلاس با 399 یورو راهی بازار شد. بنابراین از لحاظظ قیمت تفاوت محسوسی را بین دو محصول شاهد نیستیم. این طور که به نظر می رسد، دو گوشی کاملا قابلیت های خوب شرکت سازنده را بازتاب می دهند. مثلا پیکسل 4a در عکاسی محصولی فوق العاده است؛ همان طور که همواره از محصولات گوگل انتظار داشتیم. از طرفی وان پلاس نورد به نمایشگری 90 هرتزی مجهز شده و نرم افزار بهینه ای هم دارد؛ یعنی مواردی که وان پلاس همواره در آن ها خوب ظاهر می شده.

برای انتخاب برنده مسلما این فاکتورها لازم اما هستند کافی نیستند. نکات بسیار زیادی از قبیل تجربه استفاده، کیفیت ساخت، طول عمر باتری، قدرت سخت افزاری، کیفیت نمایشگر و … وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. در ادامه به همه این نکات خواهیم پرداخت.

طراحی و اندازه

وان پلاس نورد و گوگل پیکسل 4a از لحاظ طراحی کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. معمولا شاهد این هستیم که میان رده های شرکت های مختلف، به مخصوص آن هایی که در یک محدوده قیمتی قرار می گیرند، در بعضی ویژگی ها با یکدیگر شباهت دارند اما این دو گوشی کاملا متفاوت هستند.

مانند بسیاری از میان رده های دیگر، پیکسل 4a از جنس پلاستیک است؛ هم فریم دور گوشی و هم جنس قاب پشتی. بخش جلویی نیز از گوریلاگلس 3 ساخته شده که برای محصولات سال 2020، قدیمی است. به جای پلاستیک های طرح شیشه که در گوشی های میان رده سامسونگ شاهد آن هستیم، گوگل ترجیح داده از پلاستیک مات استفاده کند که کیفیت خوبی هم دارد، اما اینکه استفاده از پلاستیک طرح شیشه جذاب تر بود یا خیر مسأله ای است کاملا سلیقه ای.

در طرف مقابل وان پلاس نورد را در اختیار داریم که به طور کلی خود را از میان رده ها جدا نموده و جنس مواد به کار رفته در ساخت بدنه آن از شیشه گوریلاگلس 5 است. اگرچه شیشه حین افتادن یا ضربات احتمالی مقاومت کمتری از خود نشان می دهد اما وقتی وان پلاس نورد را در دست می گیرد، حس یک پرچم دار را القا می نماید.

از لحاظ انداره نیز بین دو محصول تفاوت محسوسی وجود دارد و همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، کننده وان پلاس بسیار عظیمتر است. اما هر دو گوشی از لحاظ ضخامت کاملا مشابه هستند. ابعاد و وزن این این دو گوشی را می توانید به طور دقیق در جدول زیر مشاهده کنید.

پیکسل 4aوان پلاس نورد
144 × 69.4 × 8.2 میلی متر158.3 × 73.3 × 8.2 میلی متر
5.81 اینچ - 143 گرم6.44 اینچ - 184 گرم

همان طور که مشاهده می کنید، پیکسل 4a یکی از کوچکترین و جمع وجورترین میان رده هایی است که در سال 2020 فراوری شده و به نوعی می توان آن را از لحاظ انداره، مشابه گوشی هایی نظیر آیفون 11 پرو و گلکسی اس 10e در نظر گرفت. وان پلاس اما کاملا مطابق با احتیاج کاربران کنونی طراحی شده و اندازه نمایشگر آن به 6.44 اینچ می رسد. در واقع آن را باید مشابه گلکسی اس 20 پلاس و آیفون 11 پرو مکس دانست.

دو شرکت حتی در زمینه تعبیه کلید های سخت افزاری هم متفاوت ظاهر شدند و در حالی که پیکسل همه کلید ها را (صدا و پاور) در سمت راست قرار داده، وان پلاس ترجیح داد در کننده خود این کلید ها را در سمت چپ تعبیه کند تا بدین ترتیب در سمت راست تنها شاهد کلید Alert Slider معروف باشیم. طبق تجربه شخص آنالیز کننده، کلیدهای سخت افزاری پیکسل 4a کمی محکم تر بوده و حس بهتری به کاربر القا می کنند که اصلا به معنای کیفیت پایین کلیدهای به کار رفته در وان پلاس نورد نیست.

  • مقایسه مشخصات فنی وان پلاس نورد 5G با گلکسی A71 5G و آیفون SE 2020

نمایشگر و کیفیت صدا

وان پلاس نورد از نمایشگری 6.44 اینچی با پنل Fluid AMOLED برخوردار است که در گوشه سمت چپ آن شاهد دو حفره برای تعبیه دوربین سلفی استاندارد و فوق عریض هستیم. گوگل اما ترجیح داده در کننده خود از نمایشگر 5.8 اینچی استفاده کند که از نوع OLED است و در سمت چپ آن یک حفره برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده. از لحاظ وضوح تصویر هر دو نمایشگر در دسته +FHD پلاس قرار می گیرند اما کننده وان پلاس از لحاظ عدد، فزونی بسیار کمی دارد (2400 × 1080 در مقابل 2340 × 1080).

این تفاوت کم، در عمل تأثیر محسوسی دارد و باعث شده کننده وان پلاس تصاویر را روشن تر و زیباتر به نمایش بگذارد. حتی خوانایی آن زیر نور آفتاب نیز از نمایشگر کننده گوگل بهتر است. از طرفی پشتیبانی از رفرش ریت 90 هرتز، به گشت وگذار نرم و روان بین منو ها و محتوای گوناگون یاری بسیاری نموده و خب می توانیم این ادعا را داشته باشیم که در بخش نمایشگر، وان پلاس نورد یک سر و گردن بالاتر از پیکسل 4a است. اینکه وان پلاس محصول مقرون به صرفه خود را به نمایشگری با این نرخ رفرش ریت مجهز نموده واقعا تحسین برانگیز است چون معمولا قابلیت های این چنینی را تنها در پرچم دارها شاهد هستیم.

از لحاظ حاشیه های دور نمایشگر هر دو گوشی مشابه یکدیگر هستند و تا جایی که امکان داشته، پنل جلو را نمایشگر تشکیل داده. اما اگر بخواهیم نگاه سخت گیرانه ای به این موضوع داشته باشیم، باید بگوییم وان پلاس نورد هم حاشیه کمتری دارد و هم زیباتر است. هرچند زیبایی همواره به سلیقه کاربر بستگی دارد و بنابراین این ادعا صرفا نظر شخصی است.

نمایشگر پیکسل 4a هم عملکرد خوبی دارد و با در نظر دریافت محدوده قیمت، می توان آن را رضایت بخش ارزیابی کرد. یعنی با مبلغی که می پردازید، آنچه را که باید دریافت می کنید و در واقع این وان پلاس نورد است که فراتر از انتظار ظاهر شده. با این همه، وقتی به رنگ ها نگاه می کنید، این طور به نظر می رسد که پیکسل 4a رنگ ها را طبیعی تر به تصویر می کشد. مسأله ای که آن قدرها محسوس نیست و بعید به نظر می رسد معیار تأثیرگذار و بسیار مهمی هم باشد. در جدول زیر می توانید معیارهای مختلف اندازه گیری کیفیت نمایشگر را مشاهده کنید.

اختلاف رنگ با توجه به رنگ خاکستری (کمتر بهتر)اختلاف رنگ با توجه به رنگ های سبز، قرمز، آبی (کمتر بهتر)گامادمای رنگ (کمتر بهتر)کنتراست تصویر (بیشتر بهتر)حداقل روشنایی (کمتر بهتر)حدبیشتر روشنایی (بیشتر بهتر)
4.44 (متوسط)1.38 (عالی)2.276846 (عالی)غیر قابل اندازه گیری (عالی)2 (عالی)451 (خوب)پیکسل 4a
5.37 (متوسط)1.95 (عالی)2.247341 (خوب)غیر قابل اندازه گیری (عالی)4.5 (عالی)784 (عالی)وان پلاس نورد

میزان اختلاف رنگ با توجه به رنگ های سبز، قرمز، آبی

میزان اختلاف رنگ با توجه به رنگ خاکستری

در پخش موسیقی و یا تماشای فیلم، با هر دو گوشی تجربه لذت بخشی خواهید داشت اما وان پلاس کوشش کرد کنند ه خود را به بلندگویی مجهز کند که صدا را با کیفیت بیشتر و رسایی بلندتری به گوش کاربر برساند تا اینکه بیس قوی تری داشته باشد. در طرف مقابل گوگل کاملا رویه متفاوتی را در پیش گرفت؛ به این صورت که بیس را به خوبی منتقل می نماید اما کیفیت صدا در مقایسه با رقیب آن قدرها خوب و لذت بخش نیست.

  • وان پلاس Clover با باتری 6000 میلی آمپر ساعتی و قیمت 200 دلار راهی بازار می شود

سخت افزار و نرم افزار

در بخش اول، سخت افزار پیکسل 4a حرفی برای گفتن ندارد. این محصول به پردازنده اسنپدراگون 730G مجهز شده که 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی نیز آن را همراهی می نماید. در طرف مقابل اما وان پلاس نورد با ترکیب های سخت افزاری 8/128 و 12/256 در دسترس قرار می گیرد. علاوه بر اینکه از این حیث کننده وان پلاس فزونی دارد، بلکه پردازنده به کار رفته در آن اسنپدراگون 765G است که در کنار قدرت بالاتر، پشتیبانی از اینترنت 5G را نیز فراهم می نماید.

البته این تفاوت سخت افزاری تا زمانی که گوشی را تحت فشارهای سنگین قرار ندهید آن قدرها محسوس نخواهد بود اما در کنار نمایشگر 90 هرتزی، همه چیز با وان پلاس نورد سریع تر و روان تر دیده می شود. بنابراین از لحاظ پردازش فعالیت های سنگین و تجربه استفاده روزمره، قطعا کننده وان پلاس فزونی دارد.

در بخش نرم افزار نیز شاهد حضور اندروید 10 در هر دو گوشی هستیم. با این تفاوت که وان پلاس آن را به رابط کاربری OxygenOS 10 مزین نموده که بسیار مشابه رابط کاربری پیکسل است. همه چیز ساده، روان و عاری از هرگونه پیچیدگی است و کاربران مسئله ای از بابت یافتن تنظیمات دلخواه خود نخواهند داشت. در وان پلاس، کاربر اندکی انتخاب بیشتر در شخصی سازی خواهد داشت اما از طرفی اندروید استوک فوائد خاص خود را دارد که یکی از آن ها دریافت سه سال به روزرسانی تضمینی از سوی گوگل است.

  • مقایسه رابط کاربری One UI سامسونگ با OxygenOS وان پلاس

طول عمر باتری

وان پلاس از یک باتری 4115 میلی آمپر ساعتی بهره می برد که در مقابل باتری 3140 میلی آمپر ساعتی پیکسل 4a روی کاغذ بسیار قدرتمندتر است؛ اما از آنجایی که وان پلاس نورد نمایشگر 90 هرتزی و عظیمتری دارد، در مجموع عملکرد دو گوشی مشابه است و می توانند یک روز کاربر را همراهی کنند. البته نباید در این بین، عملکرد فوق العاده پیکسل را در بهینه سازی نرم افزاری نادیده گرفت. با این حال انتظار داشتیم در محصول سال 2020، باتری با ظرفیت کمتر از 3500 میلی آمپر ساعت را شاهد نباشیم.

در بحث سرعت شارژ هم کننده چینی ها دست بالا را دارد و با یک شارژر بسیار سریع 30 واتی در اختیار کاربران قرار می گیرد که برای پر کردن باتری این محصول نباید زمان زیادی احتیاج داشته باشد. پیکسل 4a اما از شارژر 18 واتی بهره می برد که با در نظر دریافت ظرفیت باتری آن باید مناسب باشد اما روی کاغذ این وان پلاس است که فزونی دارد.

دوربین

در بخش عکاسی و فیلم برداری ورق بر می شود. پیکسل 4a نه تنها وان پلاس نورد، بلکه تقریبا همه گوشی های میان رده دیگر را از سر راه بر می دارد. چرا که دوربین اصلی این گوشی یعنی تنها دوربین به کار رفته در آن، سنسوری 12.2 مگاپیکسلی داشته و در واقع مشابه همان دوربینی است که در پیکسل 4، پرچم دار سال گذشته گوگل استفاده شده. بنابراین از نتیجه به دست آمده غافلگیر نشدیم.

وان پلاس نورد از 4 دوربین بهره می برد که به ترتیب شامل دوربین های اصلی 48 مگاپیکسلی، فوق عریض 8 مگاپیکسلی، سنجش عمق 5 مگاپیکسلی و ماکروی 2 مگاپیکسلی می شوند. هر دو گوشی می توانند در وضوح 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم برداری کنند که این میزان سرعت در وضوح 1080P به 30 و 60 و 120 فریم برای پیکسل و 240 فریم برای وان پلاس نورد می رسد.

این دوربین ها به طور کلی تصاویر فوق العاده ای ثبت می کنند که قطعا برای کاربرانی با بودجه محدود رضایت بخش خواهد بود. با این حال، در طول روز، تصاویر ثبت شده توسط پیکسل 4a دقت رنگ فوق العاده بالایی دارند اما وان پلاس نورد درست مانند پرچم داران سری 8 این شرکت تمایل زیادی به اشباع رنگ تصاویر دارد. می توانید نمونه تصاویر ثبت شده توسط دو گوشی را در زیر مشاهده کنید.

همان طور که مشاهده می کنید، هر دو گوشی در نور روز توانایی بالایی در ثبت تصاویر دارند اما بدیهی است در بعضی جنبه ها پیکسل به طرز مشهودی کیفیت بیشتری دارد. فزونی کننده گوگل زمانی محسوس می شود که در نور شب به عکاسی بپردازید. جایی که پیکسل پردازش های نرم افزاری زیادی را برای بهبود کیفیت عکس به کار می برد و حتی در این بخش توانسته بسیاری از پرچم دارهای سال 2019 را نیز از میان بردارد.

حالت شب در پیکسل 4a طبق معمول Night Sight نام دارد اما وان پلاس برای گوشی های خود از اصطلاح Nightscape استفاده می نماید. با این حال وظیفه هر دو مشابه است و باید بتوانند به گوشی در ثبت تصاویری در محیط های تاریک یاری کنند که کننده گوگل به وضوح عملکرد بهتری دارد. اگر به تصاویر ثبت شده توسط وان پلاس نورد دقت کنید، وجود سایه زرد رنگ را روی بیشتر تصاویر حس می کنید که آن را از حالت طبیعی خارج می نماید.

هیچ یک از این دو گوشی به دوربین تله فوتو مجهز نیستند اما پیکسل در تصاویری که با عظیم نمایی ثبت شده اند نیز کیفیت بیشتری دارد چرا که پردازش های نرم افزاری گوگل تاثیر فوق العاده ای در افزایش کیفیت تصاویر دارد. اما وان پلاس از یک فزونی برخوردار است؛ دوربین فوق عریض هم روی پنل پشتی و هم به عنوان دوربین سلفی ثانویه. اگرچه کیفیت تصاویر ثبت شده عالی نیست اما با توجه به محدوده قمیتی، عملکرد این دوربین ها راضی کننده است.

  • مقایسه دوربین وان پلاس نورد با آیفون SE 2020

نتیجه

بدیهی است هر دو گوشی می توانند انتخاب بسیار خوبی برای کاربران باشند. البته این دو محصول در بازار کشور ما به سختی در دسترس قرار می گیرند اما در صورتی که کاربری یکی از آن ها را خریداری کند قطعا از انتخاب خود پشیمان نخواهد شد. با این حال اگر بخواهیم یک برنده از این مقایسه داشته باشیم، در مجموع باید وان پلاس نورد را انتخاب کنیم؛ چرا که از لحاظ قیمتی تفاوت چندانی با پیکسل 4a ندارد اما در عین حال فاکتورهای هیجان انگیزی نظیر نمایشگر 90 هرتزی، پردازنده اسنپدراگون 765G، پشتیبانی از اینترنت 5G، باتری عظیمتر و رم و حافظه ی داخلی بیشتری در اختیار دارد.

بنابراین اگر به دنبال محصولی با اندازه کوچک و جمع وجور هستید و تمایل دارید با پرداخت مبلغ کمتر از 500 دلار یکی از بهترین محصولات را در بخش عکاسی و فیلم برداری در اختیار داشته باشید، پیشنهاد ما خرید پیکسل 4a است. اما اگر به بخش های نام برده شده در بالا علاقه مند هستید، قطعا وان پلاس نورد انتخاب بهتری خواهد بود. البته کننده وان پلاس اندکی از پیکسل گران تر هم هست.

منبع: Phone Arena

منبع: دیجیکالا مگ

به "مقایسه گوگل پیکسل 4a با وان پلاس نورد؛ کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه گوگل پیکسل 4a با وان پلاس نورد؛ کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید