عدم حضورِ پنهان در کلاس درس، شناسایی تارکان تحصیل میان پایه

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، مهرماه امسال بود که سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش از وجود 210 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی و حدود 760 هزار دانش آموز تارک تحصیل در دوره میانهه اطلاع داد. به اذعان کارشناسان و مسئولان آموزش و پرورش، آموزش غیرحضوری در دوران کرونا بر جریان آموزش لطمه وارد نموده و چه بسا به شکل قابل توجهی بر شمار بازماندگان از تحصیل افزوده است؛ موضوعی که وزارت آموزش و پرورش باید برای آن برنامه جدی داشته باشد.

عدم حضورِ پنهان در کلاس درس، شناسایی تارکان تحصیل میان پایه

محمدرضا نیک نژاد، معلم و کارشناس آموزش وپرورش در گفت وگو با وبلاگ دیدنی ها، با بیان اینکه به نظر می رسد در دوران کرونا، آموزش جهانی و ذیل آن آموزش در ایران به شدت آسیب دیده است اظهار کرد: هرچند حضوری کردن آموزش ها با رعایت پروتکل ها و از سوی دیگر توسعه واکسیناسیون و کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا در جبران افت کیفیت آموزش موثر است، اما نمی توان نگران دو موضوع بازماندگی از تحصیل و شرایط تحصیلی دانش آموزان در دوره اول ابتدایی نبود.

وی اضافه نمود: آموزش و پرورش برای آن گروه از دانش آموزان که سال اول، دوم و سوم ابتدایی را در دوران کرونا و به صورت مجازی گذراندند و شرایط تحصیلی مناسبی ندارند چه می خواهد کند؟.

این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به افزایش شمار بازماندگان از آموزش در دوران کرونا به واسطه عدم برخورداری از ابزارها و امکانات آموزش مجازی گفت: آمارهای پنهان بازماندگی از تحصیل بسیار فراتر از آن چیزی است که اعلام می نمایند. در دوسال گذشته آماری مبنی بر عدم استفاده 30 تا 50 درصدی از شاد اعلام می شد که حدود 4.5 تا 7.5میلیون دانش آموز را دربرمی گرفت.

نیک نژاد به فرایند آموزش در منطقه ها محروم نیز اشاره نمود و گفت 10 تا 15 سال است که سرانه ای میان مدارس توزیع نمی گردد و مدیران را وادار نموده است و البته نهادهای بالادست هم تشویق می نمایند که از خانواده ها پول بگیرند. هزینه مدارس دولتی در منطقه ها میانه شهری و کلان شهرها به دوش خانواده هاست. با این حال کیفیت آموزش بالا نیست و آمار رتبه های برتر کنکور گواهی بر کیفیت پایین آموزش در مدارس دولتی است اما در منطقه ها محروم خانواده ها پولی ندارند که به مدارس بدهند و آموزش کیفیتی هم ندارد. متاسفانه شاید بتوان گفت که آسیب اصلی به دختران دانش آموز وارد می گردد و شاهد پیامدهایی چون ترک تحصیل زودهنگام و کودک همسری در این منطقه ها هستیم.

وی تاکید نمود که نبود امکانات و سطح پایین معیشت عامل مهم بازدارندگی از تحصیل دخترهاست. بعضی می گویند تنها عامل فرهنگی دخیل در بعضی منطقه ها در ترک تحصیل دخیل است، در حالی که لزوما این گونه نیست. طرحی تحت عنوان مدارس روستامرکزی اجرا می گردد اما دخترها برای رفت وآمد بین روستاها امنیت ندارند، ولی اگر مدرسه در روستا وجود داشته باشد خانواده ها دخترانشان را به مدرسه می فرستند. برنامه جدی آموزش و پرورش برای کاهش آمار بازماندگی از تحصیل چیست؟ آیا قرار است بار بازگشت به مدرسه نیز به کلی به دوش خیرین بیفتد؟.

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز درباره اقدامات صورت گرفته برای بازگشت 210 هزار کودک بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی به وبلاگ دیدنی ها گفت: دوسال قبل آمار بازماندگان ما 142 هزار نفر بود که سال گذشته 60 هزار نفر به آن اضافه نموده شد که عمدتا کلاس اولی بودند و خانواده تصمیم گرفته بود به دلیل شرایط بیماری و ... ثبت نام ننمایند که شماری از آنها امسال ثبت نام کردند و به مدرسه برگشتند.

وی اضافه نمود: گروه دیگر، مشمول این شرایط نمی شدند و مسائل دیگری داشتند که حدود 25 هزار نفر از آنها را در پایه های مختلف تحصیلی از سوی استان ها شناسایی و به چرخه آموزش بازگرداندیم. تعدادی دیگر هم مهاجرت نموده بودند که آمار تفکیکی آن در موارد مختلف احصاء شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه انسداد مبادی بی سوادی را با جدیت پیگیری می کنیم گفت: یکی از مسائل ما شناسایی این دانش آموزان در دوران تعطیلی مدارس بود؛ طبق گزارش ها دانش آموزانی را داشتیم که در مدرسه ثبت نام نموده بودند اما چون مدرسه به صورت حضوری دایر نبود به همراه خانواده هایشان مشغول کار کشاورزی و مانند آن می شدند و به نوعی عدم حضور پنهان را شاهد بودیم و باعث شده بود که این دانش اموزان به ویژه در منطقه ها کم برخوردار از حیث آموزش لطمه ببینند.

حکیم زاده درباره تارکان تحصیل میان پایه نیز شرح داد و گفت: سال گذشته به طور دقیق شرایط دانش آموزانی که تکرار پایه داشتند و یا بازمانده از تحصیل بودند را احصاء کریم. از استان ها خواستیم مدیران در هر مدرسه، تمام دانش آموزان سال قبل خود را رصد و شرایط آن ها که سال گذشته در آن مدرسه بوده اند را آنالیز نمایند.

وی اضافه نمود: طبق این آنالیز تعیین می شد که یا دانش آموز در مدرسه حضور دارد و به پایه بالاتر رفته، یا تکرار پایه دارد و یا دیگر در آن مدرسه نیست. طبیعتا اگر آن دانش آموز در مدرسه دیگری ثبت نام نموده باشد کد ملی اش در مدرسه ای که ثبت نام نموده تعیین و ثبت شده و اگر به کلی ثبت نام ننموده باشد، تارک تحصیل است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با بیان اینکه ما تارکان تحصیلی میان پایه را شناسایی و آمارشان را تجمیع نموده ایم گفت: براساس ماده 47 آیین نامه اجرایی نو مدارس، یکی از وظایف مدیران مدارس رصد جریان حضور دانش آموزان در مدرسه است. علاوه بر این ما برنامه های مداخله ای برای هر استان داریم و اگر در هر منطقه طبق گزارش مدیر مدرسه، چند تن از دانش آموزان در امسال در مدرسه حضور نداشتند؛ باید شرایط آن تعداد که هنوز ثبت نام نشده اند، آنالیز و گزارش گردد.

حکیم زاده تاکید نمود که معمولا چالش ما در بخش تارکان تحصیل میان پایه ها بیشتر از بازماندگی تحصیلی از اول ابتدایی است و معتقدیم با پیگیری جدی این برنامه، می توان موضوع آموزش در جمعیت تارکان تحصیل میان پایه را ساماندهی کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "عدم حضورِ پنهان در کلاس درس، شناسایی تارکان تحصیل میان پایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم حضورِ پنهان در کلاس درس، شناسایی تارکان تحصیل میان پایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید