روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، موزه ها، خانه های کوچک فرهنگ، تاریخ و میراث فرهنگی هر شهر و کشوری هستند. بازدید از موزه ها می تواند مینیاتور کوچکی برای یک سفر فرهنگی باشد. در سراسر دنیا هر ساله روزی برای این مکان در تقویم وجود دارد. داستان چگونگی انتخاب این روز را شنیده اید؟ می دانید اولین موزه ایران به وسیله چه کسی و در کجا افتتاح شد؟ اصلا به نظرتان چرا باید در تقویم دنیای روزی به عنوان موزه انتخاب گردد؟ این مطلب را دنبال کنید تا علت انتخاب این روز را بخوانید.

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

تاریخچه روز دنیای موزه

شورای بین المللی موزه (ICOM)، از سال 1977 هرساله 19 می، را به روز موزه و میراث فرهنگی اختصاص داده است. شورای بین المللی موزه در واقع سازمانی حرفه ای و غیردولتی است و زیر نظر یونسکو فعالیت می نماید. این سازمان در سال 1946 تشکیل شد. امروزه بیش از 35000 عضو از 135 کشور دنیا در آن فعال هستند. مکان این شازمان در پاریس است اما در ایران نیز سازمانی تحت عنوان کمیته ملی ایکوم ایران، در راستای اهداف این سازمان فعالیت می نماید. این سازمان هر ساله شعاری را برای این روز تعیین می نماید، شعار سال 2019 این روز این است: موزه ها به عنوان کانون های فرهنگی، نگهدار سنت ها برای آینده هستند.

تاریخچه موزه در ایران

در دوران ناصرالدین شاه اولین موزه ایران به دستور او در کاخ گلستان تاسیس شد. پس از آن موزه ها یکی پس از دیگری ساخته شدند. در این میان اما موزه ایران باستان را می توان نقطه عطفی در تاریخ موزه و موزه داری در ایران دانست. موزه ایران باستان در سال 1309 هجری شمسی به وسیله وزارت معارف و صنایع مستنطرفه تاسیس شد. می گویند موزه ایران باستان در ابتدا در یکی از اتاق های مدرسه دارالفنون بوده. پس از مدتی این مجموعه به ساختمان مسعودیه منتقل شد. در نهایت موزه ایران باستان افتتاح شد و اشیا آن به موزه تازه تاسیس انتقال یافت.

چرا روز دنیای موزه؟

موزه های شناسنامه بشر هستند. به واسطه اشیایی که در موزه ها نگهداری می شوند ما می توانیم با فرهنگ و تمدّن هر قوم و ملّتی آشنا شویم. در واقع ما بدون موزه ها ملتی بی شناسنامه خواهیم بود.

چطور روز دنیای موزه را جشن بگیریم؟

روز دنیای موزه فرصت مناسبی است تا به موزه های شهرمان سر بزنیم. در این روز ورودی موزه ها نیز رایگان است. در ایران چند موزه وجود دارد که بازدید از آنها را پیشنهاد می کنیم. در این میان می توان موزه ایران باستان تهران، موزه آبگینه تهران، موزه جواهرات تهران، موزه فرش تهران، موزه قلعه فلک الافلاک خرم آباد، موزه آذربایجان تبریز را نام برد. اگر جزو افرادی هستید که دوست دارید همراه با راهنما از موزه ها بازدید کنید، پیشنهاد ما همراهی با تورهای وبلاگ دیدنی ها است. شما در تورهای تهرانگردی وبلاگ دیدنی ها می توانید از مجذوب کننده ترین موزه های تهران در یکروز بازدید کنید.

در روز دنیای موزه این کارهای ساده را امتحان کنید:

  • راجع به موزه های مهم دنیا و ایران تحقیق کنید و دلیل معروفیت آن ها را بیابید.
  • لیستی از موزه هایی که رفتید و اطلاعاتی که به دست آوردید یادداشت کنید.
  • بر اساس سلیقه خود چند موزه را انتخاب و در این روز به آن ها سر بزنید.
منبع: دالاهو

به "روز جهانی موزه و میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی موزه و میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید