خبرنگاران ویروس کرونا سوار بر موج بی تفاوتی مردم در ارومیه

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، ارومیه- خبرنگاران- کرونا در آذربایجان غربی رفته رفته شرایط وخیم تری به خود می گیرد؛ شرایطی که اگر دولت و مردم همدلی و احساس مسوولیت لازم را نداشته باشند، ویرانی های این سونامی ادامه دار خواهد بود.

خبرنگاران ویروس کرونا سوار بر موج بی تفاوتی مردم در ارومیه

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، مردمی که در اواخر سال پیش می پنداشتند این ویروس منحوس تنها چند ماه مهمان ناخوانده خانه های آنهاست و با شروع فصل گرما از شر آن خلاص خواهند شد، امروز شاهد چیز دیگری هستند؛ کرونا ویروس نه تنها در تابستان نرفت بلکه با شروع فصل پاییز و عادی پنداری مردم، مرگبار تر شد.

البته پیش بینی کارشناسان مبنی بر شروع موج جدید شیوع ویروس کرونا در پاییز نیز درست از آب درآمد و با وجود تمامی تمهیدات ممکن دولت در شرایط کنونی و اطلاع رسانی در این رابطه، متاسفانه موج سوم آن شروع شد و بسیاری از خانواده های ایرانی را درگیر خود کرد.

هم اکنون موج شیوع ویروس کرونا در آذربایجان غربی به حدی رسیده است که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته (جهارشنبه) 23 آبان ماه 1399 نام این استان را در بین پنج استان شامل محدودیت در تردد و رفت وآمد آورد تا این محدودیت ها از امروز عملی گردد.

هشدار مسوولان و درخواست های ملتمسانه آنان از مردم برای رعایت پروتکل های بهداشتی نشانگر آن است که شرایط در آذربایجان غربی اصلا هم خوش آیند نیست و این ویروس در سایه ساده انگاری مردم، خانواده های ایرانی را خانه به خانه در حال آلوده کردن است.

برای جویاشدن نظرات شهفرایندان در این رابطه به سراغ یکی از پر تردد ترین مناطق ارومیه یعنی مرکز شهر رفتیم.

هزینه تامین مواد ضدعفونی نماینده بالاست

رضا حسین پور یکی از شهفرایندان ارومیه ای در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ دیدنی ها گفت: با شیوع ویروس کرونا هزینه های تامین مواد بهداشتی و ضدعفونی نماینده نیز افزایش چشم گیری داشته است.

وی افزود: در کمتر از 6 ماه پیش، الکل در ارومیه لیتری به قیمت 150 هزار ریال به وفور در مراکز بهداشتی و داروخانه ها یافت می شد ولی امروز قیمت هر لیتر آن به بیش از 500 هزار ریال رسیده است.

وی ادامه داد: ماسکی که قیمت تکی آن چهار هزار ریال بود را امروز به دلیل اجباری بودن استفاده از ماسک در مراجعه به بانک، از داروخانه 27 هزار ریال خریداری کردم؛ باور کنید مسائل مالی مردم زیاد است و توان خریداری آن را ندارند.

این شهفرایند ارومیه ای اعلام کرد: افزایش قیمت مواد ضد عفونی نماینده چه ربطی به تحریم دارد؟ ارومیه یکی از قطب های فراوری الکل در کشور است؛ چرا باید الکل در این شهر نایاب گردد و یا قیمت آن به یکباره چندین برابر افزایش یابد.

بازار سیاه دارو، مردم را نگران نموده است

مرتضی بهمن یار یکی دیگر از شهفرایندان ارومیه ای با بیان اینکه داروهای یاری نماینده به درمان کرونا به جای داروخانه ها از بازار سیاه تامین می گردد، اعلام کرد: داروی IVIG که نقش تاثیرگذاری در فرایند درمان کرونا دارد در هیچ یک از دارخانه های ارومیه به قیمت دولتی وجود ندارد؛ ولی همین دارو را با یک زنگ زدن می توانیم به چهار برابر قیمت دولتی از بازار سیاه تامین کنیم.

وی افزود: انتظار حداقلی از دولت نظارت بر شرایط فعلی است و امیدواریم با نظارت دستگاه های متولی مشکل گرانی اقلام اساسی بهداشتی حل نمایند.

مصاحبه با این شهفرایند و علاقه مندی دیگر شهفرایندان حاضر در صحنه به بیان نقطه نظراتشان نشان می دهد که مردم از هزینه های درمانی بیماری کرونا که ناچار به تامین آن هستند، گله مندند.

مردم کرونا را جدی نمی گیرند

مهیار علفی یکی دیگر از شهفرایندان ارومیه ای با انتقاد جدی از مردم بابت جدی ندریافت شیوع ویروس کرونا، گفت: خود شما اگر نیم نگاهی به شهفرایندان حاضر در خیابان ها داشته باشید خواهید دید که کمتر از 40 درصد مردم از ماسک استفاده می نمایند؛ تا زمانی که این حالت وجود داشته باشد ما باید با ویروس کرونا زندگی کنیم.

وی یکی از دلایل ساده انگاری مردم نسبت به ویروس کرونا را ضعف در اطلاع رسانی دانست و اعلام کرد: انتشار فیلم هایی از شرایط بیماران کرونایی و چگونگی دفن آنان می تواند تلنگری برای مردم برای رعایت پروتکل های بهداشتی باشد.

عده ای از شهفرایندان برای ابتلا به کرونا تمایل شخصی دارند

سپیده قاسمی که خود را دانشجوی دانشگاه ارومیه معرفی می نماید، به خبرنگار وبلاگ دیدنی ها نزدیک می گردد و می گوید: دوستانی دارم که از استرس وسواس ایجاد شده در ضدعفونی کردن دستان خود تصمیم دریافتد که با قرار دریافت در معرض این ویروس، با تمایل خود به کرونا مبتلا شوند.

این شهفرایند ادامه داد: دوستانم می پندارند که اگر یک بار به این ویروس مبتلا شوند، دیگر در برابر آن واکسینه می شوند و برای رهایی از وسواس ایجاد شده در شستن دست هایشان تصمیم به این اقدام گرفته اند.

نظرات مختلف شهفرایندان در رابطه با کرونا در یکی از پرتردد ترین نقاط شهر ارومیه، خبرنگار وبلاگ دیدنی ها را در بهت فرو می برد؛ به همین دلیل یکی از شهفرایندان از آن پشت داد می زند که معتادها نمی گیرند؛ همه می زنند زیر خنده؛ ولی از چهره چند نوجوان حاضر در این جمع معلوم است که به فکر فرو رفته اند.

با افزایش حلقه کسانی که خواهان بیان نظرات خود بودند؛ معلوم می گردد حتی آنان دسته از مردمی که در مصاحبه هایشان از رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی توسط شهفرایندان گله مند بودند نیز پس از دقایقی با فراموش کردن اظهارت خود، چسبیده به جمعیت هیچ توجهی به فاصله اجتماعی ندارند.

نظرات شهفرایندان در این رابطه ادامه دارد؛ عده ای بلند بلند نظر خود فریاد می کشند و عده ای دیگر بله گویان ماجرا هستند.

در همین بین یک شخص بدون ماسک نزدیک جمعیت می گردد و اجازه می خواهد نظرش را بگوید؛ همه ساکت می شوند پس از گفتن نام خود با افتخار می گوید که کرونا را بزرگش نکنید! مردم را نترسانید! من تستم مثبت شده ولی هیچ علایمی ندارم و حالم خوب است! ؛ چند ثانیه ای سکوت همه را فرا می گیرد؛ به آن جمعیت مشتاق به مصاحبه دوباره نگاه می کنم ولی کسی جز همان شهفرایند مبتلا به کرونا در مقابلم نیست! همه در رفته اند.

رکورد جدید فوتی های روزانه ناشی از کرونا در آذربایجان غربی

رییس کارگروه اطلاع رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: طی 24 ساعت گذشته شاهد ابتلای 250 نفر و فوت 26 شهفرایند بر اثر این بیماری در استان بودیم که رکورد جدیدی در ابتلا و فوتی ناشی از کروناست.

علی احمد آقاپور افزود: با وجود تداوم فرایند افزایشی ابتلا و فوتی ناشی از کرونا در آذربایجان غربی، همچنان شاهد بی توجهی عده زیادی در این خصوص هستیم که می تواند موجب بروز مسائل بسیار زیاد گردد.

وی افزود: در حال حاضر تعداد کل بستری های مربوط به بیماری های سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به یک هزار و 129 نفر رسیده که از این تعداد 644 نفر مشکوک و 485 نفر مبتلا به کرونا هستند.

رییس کارگروه اطلاع رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی افزود: تعداد بستری شدگان در آی سی یو نیز 227 نفر بوده که از این تعداد، 65 نفر به دستگاه ونتیلاتور متصل است.

آقاپور با اشاره به افزایش 26 نفری تعداد فوت شدگان براثر بیماری کرونا طی 24 ساعت گذشته در آذربایجان غربی افزود: تعداد کل فوت شدگان در استان به یک هزار و 310 نفر رسیده که فرایند افزایشی آنان بسیار خطرناک است.

آذربایجان غربی طی حدود هفت ماه شیوع بیماری کرونا در کشور، سه خیز شیوع را پشت سرگذاشته و به نظر می رسد شاهد تداوم خیز چهارم این بیماری در استان باشیم که البته به احتمال زیاد خطرناک تر از گذشته خواهد بود.

پیشتر نیز معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز از پر بودن تخت های این بیمارستان مرجع بیماران کرونایی در استان و رییس دانشگاه علوم پزشکی نیز از وخامت بیشتر اوضاع در صورت تداوم فرایند بی توجهی مردم خبر داده بود.

تا به امروز بیش از 38 میلیون و 800 هزار نفر در جهان و بیش از 513 هزار نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده اند.

از مجموع حدود یک میلیون و 100 هزار نفر جان باخته بر اثر کرونا در کشورهای مختلف جهان نیز 2.7 درصد مربوط به ایران است.

این شیوع موج سوم کرونا سبب شد تا روز گذشته (چهارشنبه) وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تردد و رفت وآمد در شهرهای تهران، کرج، مشهد، اصفهان و از جمله ارومیه که شیوع بالای ابتلا به کرونا را دارند در سه روز پیش روی را محدود اعلام کند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ویروس کرونا سوار بر موج بی تفاوتی مردم در ارومیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ویروس کرونا سوار بر موج بی تفاوتی مردم در ارومیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید