گیاه اکیناسه ممکن است به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس کرونا یاری کند

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، بیماری های مشترک بین انسان و حیوان شامل بیماری هایی است که بر اثر انتشار عفونت از دام به انسان منتقل می گردد و نمونه های زیادی از آن را هم دیده ایم. پرسینا پستیس یا طاعون که به وسیله کک جوندگان منتقل می شد، ابولا که از میمون ها به انسان سرایت کرد و موجب مرگ میلیون ها نفر در اروپا و آفریقا شد و… به علاوه ویروس های تنفسی مثل آنفولانزا هم در موارد متعددی رفتاری شبیه به بیماری های عفونی مشترک بین انسان و حیوان عمل نموده و منجر به بروز بیماری های فاجعه باری مثل اپیدمی آنفولانزای اسپانیایی (H1N1)، آنفولانزای آسیاسس (H2N2)، آنفولانزای هنگ کنگ (H3N3) و بعلاوه آنفولانزای پرندگان (H5N5).

گیاه اکیناسه ممکن است به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس کرونا یاری کند

امروز در وبلاگ دیدنی ها مگ می خواهیم آخرین و به روزترین تحقیقات اجرا شده درباره تأثیر اکیناسه بر ابتلا به ویروس کرونا را بخوانیم.

تحقیقات اولیه درباره تأثیر اکیناسه بر سیستم ایمنی بدن چه می گویند؟

اکیناسه یک گیاه دارویی بومی آمریکای شمال است. در تحقیقات اخیر معین شده است که اکیناسه به جای فعال کردن ایمونولوژیک (ایمنی شناسی) خاص می تواند سیستم ایمنی را به شکلی تغییر دهد در برابر هر نوع ویرسی مقاوم گردد؛ به این اتفاق تنظیم ایمنی تطبیقی گفته می گردد. اکیناسه کاهش سیتوکین های التهابی فاکتور نکروز تومور (TNF-α) و اینترلوکین (IL-1-β) را تا 24% کاهش داده و سیتوکین ضدالتهابی IL-10 را در مقایسه با مقدار پایه، افزایش می دهد.

بعلاوه اکیناسه سنتز اصلاح نماینده پاسخ ایمنی و اینترفرون ضد ویروسی IFN-ϒ را تا 50% افزایش می دهد. فرآیندهای تعدیل نماینده ایمنی اکیناسه سیستم اندوکانابینوئید (ECS) به وسیله گیرنده کانابینوئید نوع 2 (CB2) توسل آلکیل-N آمیدهای خاص را به شکل قابل توجهی افزایش می دهند. تعدادی از این الکیل-N آمیدهای زیست فعال با اندوکانابینوئیدها شباهت های ساختاری دارند و در غلظت های نانومولاری کم، اثر ضد التهابی بر محیط سیتوکین دارند.

فعال شدن ECS در طول پیشرفت عفونت کووید-19 می تواند روش تازه برای مبارزه با التهاب سیستمیک و طوفان سیتوکین باشد. هدف از انجام تحقیقات، که به وسیله گروهی از محققان چندین موسسه تحقیقاتی چند ملیتی اجرا شده است، رسیدن به مطالعات بالینی تاثیر تجویز اکیناسه بر عفونت های ویروس کرونا و ارزیابی مزایای پیشگیرانه و درمانی بوده است.

آنالیز دقیق تر مطالعات اولیه تأثیر اکیناسه بر ابتلا به کرونا

این مطالعه در دانشگاه کاردیف بریتانیا و با عنوان یک کارآزمایی کنترل تصادفی تک مرکزی و دوسوکور که با دارونما کنترل شده انجام شد. شرکت نمایندگان در این مطالعه افراد مختلف با سن 18 سال به بالا شرکت داشتند و از آن ها خواسته شده بود از مکمل مایعی که 5% اکیناسه داشته است را به صورت روزانه و به مدت حداقل 4 ماه مصرف نمایند. این گروه 86 نمونه ای در مقایسه با 115 نمونه از گروه کنترل، از 86 نمونه نازوفارنکس 54 و 74 نمونه از نظر ویروس تنفسی مثبت بودند.

وجود ویروس های پوششی به ترتیب در 24 و 47 نمونه تایید شد و فقط 1 مورد عفونت ویروس کرونا در گروه اکیناسه پیدا شد. در مجموع در تمام گروه هایی که مکمل حاوی اکیناسه دریافت نموده بودند 21 نفر درگیر عفونت کرونا شده بودند اما در گروه دارونما در مجموع 33 مورد عفونت مشاهده شده بود. به صورت کلی مقدار بروز عفونت کرونا در گروهی که مکمل اکیناسه مصرف می کردند 5.5% و در گروهی که دارونما مصرف می کردند 14.6% ثبت شده است.

در همین مطالعه مقدار دوز مصرفی در گروه 18 سال به بالا را در قالب قرص به صورت روزانه به بچه ها 4 تا 12 سال سوئیس دادند. گروه کنترل هم به جای دارونما به صورت روزانه ویتامین C مصرف کردند. اکیناسه مقدار غلظت کرونا ویروس در تست های Ct را به ترتیب به مقدار 1.67 و 3.59 کاهش داده بود، یعنی کاهش مطلق ویروس کرونا به مقدار 97.8% و 99.97%!

جمع بندی

در تحقیقات اجرا شده معین شد که عصاره اکیناسه اثرات ضدویروسی مستقیمی در برابر انواع عفونت های تنفسی از جمله انواع ویروس های کرونا دارد. این عصاره سنتز تونیک IFN-Y را تقویت نموده و فراوری سایتوکاین های التهابی مثل TNF-α را مهار می نماید. در این تحقیقات مشاهده شد که بدن بزرگسالان و بچه های که از عصاره اکیناسه استفاده نموده بودند در برابر ویروس کرونا به شکلی عالی محافظت شده بود. نتایج بالینی اولیه منتشر شده درباره تأثیر مصرف اکیناسه بر ابتلا به ویروس کرونا می تواند راه های تازهی برای مبارزه با این ویروس را پیش روی متخصصان و محققان قرار دهد.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ دیدنی ها مگ را بخوانید.

منابع: MDPI ، news-medical ، sciencedirect

منبع: دیجیکالا مگ

به "گیاه اکیناسه ممکن است به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس کرونا یاری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاه اکیناسه ممکن است به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس کرونا یاری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید