هریس: بایدن در تصمیم خروج از افغانستان بسیار شهامت به خرج داد

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، کاملا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا بدون اشاره به حمله آمریکا به افغانستان و دو دهه جنگ و خونریزی در این کشورگفت: بایدن به خوبی می داند که از منظر سیاسی این تصمیم خوشایند نیست.

هریس: بایدن در تصمیم خروج از افغانستان بسیار شهامت به خرج داد

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ دیدنی ها، کاملا هریس در گفت وگوی اختصاصی با شبکه خبری سی ان ان اضافه کرد: بایدن نیز به مانند باراک اوباما که در دوران ریاست جمهوری خود تصمیمات مهمی اتخاذ کرد، وی نیز تصمیم بسیار مهمی درباره خروج از افغانستان گرفت.

معاون رئیس جمهوری آمریکا در این مصاحبه گفت: وی از اتخاذ چنین تصمیمی احساس آرامش نموده و بایدن در این زمینه بسیار شهامت به خرج داده است و وی نسبت به این صحت این تصمیم کاملا باور دارد.

هریس می افزاید: بایدن بخوبی مطلع است که این تصمیم از منظر سیاسی چندان خوشایند نبوده است؛ چراکه بنابر سال ها تجربه، بدان چیزی که باور دارد تصمیم گیری کرد.

سی ان ان در ادامه گزارش داد: خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان از هم اکنون در جریان است، درحالیکه قرار است اعلام رسمی خروج نظامیان روز شنبه اعلام گردد، اما فرماندهی آمریکا در منطقه گفته است که خروج نظامیان آمریکایی در مناطق محلی واقع در افغانستان از قبل شروع شده است.

این شبکه خبری اضافه کرد: جو بایدن وعده داده است تا نظامیان آمریکایی را تا 11 سپتامبر (20 شهریور 1400) بطور کامل از افغانستان خارج سازد.

سی ان ان در ادمه گزارش داد: بسیاری از منتقدان و تحلیلگران سیاسی به دولت بایدن هشدار داده اند که این خروج باعث می گردد تا طالبان از فرصت استفاده نموده و به سرنگونی دولت کنونی در افغانستان مبادرت ورزد.

لازم به ذکر است آمریکا که در هفتم اکتبر 2001 برابر با 15 مهرماه 1380 به بهانه جنگ با تروریسم به افغانستان حمله و گروه طالبان را سرنگون کرد، حال با قدرت دریافت دوباره این گروه و توافق صلحی که ترامپ با این گروه بست، اکنون بایدن به این اشغالگری نظامی که خفتی بدتر از جنگ ویتنام است، انتها می دهد.

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در مقاله ای در مورخ 25 فروردین 1400 نوشته بود: باوجود هشدار مشاوران نظامی جو بایدن که با خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان بار دیگر با تهدید مشابه گروه های تروریستی در این کشور روبرو خواهند شد، اما بایدن تصمیم گرفته است تا پیش از یازده سپتامبر باقی مانده نظامیان آمریکایی را از خاک افغانستان خارج نموده و انتها این جنگ را اعلام کند.

دولت بایدن درحالی قصد اعلام انتها جنگی بی انتها می دهد که پس از 20 سال جنگ و خونریزی، هیچ ثمره ای بخصوص در زمینه تامین امنیت در کشور افغانستان نداشت؛ جنگی که از زمان جورج بوش پسر به بهانه مبارزه با تروریسم برای آمریکا و آمریکایی ها با هزینه هزاران میلیارد دلار به ارث ماند.

بنا بر بعضی آمار، در این اشغالگری نظامی که غیر از ایجاد ناامنی هرچه بیشتر و ویرانی ثمره ای در برنداشت، بیش از 38 هزار غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

بنابرگزارش دفتر بودجه کنگره آمریکا درمورخ اکتبر سال 2007 میلادی، جنگ افغانستان برای آمریکا تا سال 2017 میلادی تنها دو تریلیون و 400 میلیارد دلار هزینه در بر داشته است.

کارشناسان و ناظران بین المللی و فرماندهان ارشد نظامی آمریکا بر این موضوع اذعان دارند که شرایط طی دو دهه گذشته در افغانستان نه تنها از بابت امنیت و قاچاق مواد مخدر تامین نشده بلکه وخیم تر نیز شده تا آنجا که در بعضی از گزارش ها فرماندهان نظامی آمریکا خود در قاچاق مواد مخدر در افغانستان نقش داشته اند.

دولت قبل از بایدن با همین گروه به پای میز مذاکره نشست و با همان گروهی که آن ها را تروریست می خواند کوشش کرد به توافق صلح دست یابد، موضوعی که انتقاد بسیاری را در سطح بین الملل به همراه داشت.

اکنون که این طرح به شکست انجامیده، آمریکا حتی برای عقب نشینی از افغانستان به شدت نگران حملات گروه طالبان است.

این درحالی است که جامعه اطلاعاتی آمریکا 24 فروردین ماه 1400 در گزارشی گفت که طالبان یقین دارد که می تواند به پیروزی نظامی دست پیدا کند.

جنگ بی حاصلی که آمریکا پس از 20 سال نه تنها به نقطه اول بازگشت، بلکه با خفت و هراس از مورد حمله قراردریافت، ناگزیر به ترک خاک افغانستان است؛ عبرتی که از جنگ ویتنام و دیگر جنگ افروزی ها در سایر نقاط دنیا از آن پند نگرفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "هریس: بایدن در تصمیم خروج از افغانستان بسیار شهامت به خرج داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هریس: بایدن در تصمیم خروج از افغانستان بسیار شهامت به خرج داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید