دست کندهای روستای موغان

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، روستای موغان ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فریدن در استان اصفهان می باشد . این سرزمین با کشف دست کنده های تاریخی چهار طبقه در عمق 20 متری، در کانون توجه مسافران نوروزی و گردشگران شهرستان فریدن قرار گرفته است. روستای فعلی موغان بر روی تپه ای که این دست کندها ساخته شده اند، قرار گرفته است. قدمت دستکندهای روستای موغان به دوران قبل از اسلام بر می شود.

دست کندهای روستای موغان

در فریدن و روستاهای آن معمولا هر طایفه دارای یک دستکَند بوده است و بر اساس برآوردهای انجام شده بیش از 500 دست کَند تاریخی در این شهرستان وجود دارد که تا کنون 10مورد از آنها بازگشایی شده است.اسناد معتبر مبنی بر قدمت این آثار وجود ندارد اما بر اساس کاوش ها و نظر باستان شناسان این آثار بیش از 300سال قدمت دارند و مربوط به دوره صفویه هستند.بزرگترین دست کَند فریدن با وسعت 3 هزار مترمربع و به صورت چهارطبقه در روستای موغان در زیر یک تپه تاریخی واقع شده و 9 ورودی دارد.

دست کَندها به صورت راهروهای تو در تو با دیوارهای گلی به هم متصل هستند و در گذشته های دور از آنها برای نگهداری احشام و پناه گرفتن در برابر هجوم دشمن و مقابله با سرماهای طاقت فرسا استفاده می شده است.شهرستان فریدن با فاصله 150 کیلومتری در غرب اصفهان واقع شده است و بر اساس کاوش های انجام شده است این شهرستان 7هزار سال قدمت دارد.

پیچ و خم جاده ها و گذر از منظره ها چشم نواز در جهت روستای موغان واقع در 20 کیلومتری مرکز فریدن، دریچه چشم ها را به رویداد شگفت انگیزی گشود که اختتامیه نکوداشت هفته فرهنگی فریدن نام داشت.

پهنه سرسبز موغان همانند مغناطیسی گیرا، جمعیت انبوه گردشگران را در بر گرفت تا بزرگ ترین رویداد فرهنگی به نشانه سرانجام یک هفته تکاپو برای معرفی فریدن رقم بخورد.

در حرکت از بلندی های موغان به سمت محل برگزاری جشنواره، آن هنگام که خنکای فرح بخش روستا بال و پر خیال را به پرواز در آورد، یکپارچه نمایش نمادهای فرهنگی قومی فریدن بود که از مقابل دیدگان عبور می کرد.

از نوای ساز محلی تا سیاه چادر قوم بختیاری و از همهمه برای آش رشته تا زمزمه شعر و خاطره، همه چیز نشان از تحرک و پویایی داشت، گویی زندگانی پیشینیان کهن دیار فریدن با همه خرده فرهنگ ها و رمز و رازهایش اکنون در پیش چشم ها پدیدار گشته تا بار دیگر تاریخ به دیرینگی این سرزمین شش قوم ببالد.

منبع:سیـری در ایـران

منبع: دیجیاتور

به "دست کندهای روستای موغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست کندهای روستای موغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید