دستور العمل امتحانات دانشگاه علامه طباطبایی اعلام شد، برگزاری آزمون درسامانۀ آموزش مجازی
به گزارش وبلاگ دیدنی ها، معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی با صدور اطلاعیه ای دستور العمل امتحانات سرانجام نیمسال دوم سال تحصیلی سال 99-98 را اظهار داشت.
به گزارش گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ دیدنی ها به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی با صدور اطلاعیه ای دستور العمل امتحانات انتها نیمسال دوم سال تحصیلی سال 99-98 را بیان کرد.
در این دستورالعمل آمده است: با عنایت به دستورالعمل ابلاغی معاون آموزشی وزارت علوم درخصوص چگونگی ارزشیابی انتهای و برگزاری امتحانات نیمسال دوم سال تحصیلی 99 - 98 و با توجه به شرایط پیش آمده و شیوع بیماری کرونا، آنالیز همۀ جوانب و تأکید بر حفظ سلامتی دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه، برگزاری امتحانات انتها نیمسال دوم سال تحصیلی 99 - 98 فعلاً به صورت حضوری امکانپذیر نیست.
گفتنی است ، بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا چنانچه شرایط تغییر کند، تصمیمات آینده از قبیل برگزاری آزمون حضوری متعاقباً اعلام خواهد شد. با توجه به این که فرایند آموزش و تدریس به وسیله آموزش مجازی دانشگاه استمرار یافته است و برای جلوگیری از تبعات منفی تعویق امتحانات برای تمامی دانشجویان، خصوصاً دانشجویان ترم های انتهای، دستورالعمل برگزاری امتحانات در این ترم به توضیح ذیل مطابق مصوبه شورای دانشگاه ابلاغ می گردد.
براساس این گزارش ، برگزاری آزمون انتهای به وسیله بخش آزمون ساز سامانۀ آموزش مجازی دانشگاه انجام می گردد به طوری که امکان طراحی سؤال و برگزاری آزمون برخط در بخش آزمون ساز سامانۀ آموزش مجازی دانشگاه با استفاده از انواع سؤال های چندگزینه ای (تستی) و تشریحی برای تمامی دروس، فراهم شده است. درواقع استادان می توانند پس از طراحی و تدوین سؤال ها در این سامانه و معین کردن بارم نمره و مدت زمان پاسخگویی معین، امتحان را در تاریخ و ساعت مقرر برگزار نمایند. همچنین دانشگاه در بخش آزمون سامانۀ آموزش مجازی در حال ایجاد قالبی است که به صورت پیش فرض طراحی امتحان را برای استادان تسهیل می نماید و چگونگی آن متعاقباً اعلام می گردد. این درحالی است که توصیه می گردد برای بهبود کیفیت ارزشیابی دانشجویان مقطع کارشناسی از این روش به شیوۀ آزمون چند گزینه ای با استفاده از سؤال های تصادفی و مدت زمان محدود برای هر سؤال استفاده گردد. چگونگی ساخت آزمون در سامانه آموزش مجازی دانشگاه به وسیله برگزاری کارگاه در هفتۀ آموزش، ارائۀ فیلم کارگاه و راهنمای استفاده از این سامانه در اختیار استادان قرار می گیرد.
گفتنی است ، آزمون انتهای در خانه (کتاب باز) نوع دیگر آزمون بوده که به تشخیص استاد درس و طرح سؤال های تشریحی و تحلیلی باز پاسخ، می توان آموخته ها و خلاقیت دانشجویان را با ارائه سؤال ها به آنها و دریافت پاسخ ها در مهلت معین سنجید. کاربرد این روش مستلزم نگهداری مستندات مربوط به پاسخ دانشجویان به سؤال های امتحان است. در کنار این روش به تشخیص استاد می توان از آزمون شفاهی برخط بین استاد و دانشجو با ذکر پروتکل آزمون از سوی استاد، مانند مهلت پاسخگویی به هر سؤال استفاده کرد.
براساس این دستورالعمل آزمون کیفی مبتنی بر فعالیت های پژوهشی و کارپوشه به همراه مستندات نیز برای دانشجویان در نظر گرفته شده است زیرا متناسب با اهداف دروس، امکان تعریف و واگذاری پروژه هایی وجود دارد که برای اجرای آنها لزومی به خارج شدن دانشجو از منزل نیست و در شرایط کنونی قابلیت اجرا دارند. در این صورت می توان بخشی از نمره را به تحویل پروژه های پژوهشی و کارپوشه مبتنی بر مستنداتی از قبیل حضور و فعالیت دانشجو در کلاس و مشارکت در بحث ها، پرسش و پاسخ های شفاهی، حل تمرین ها، ارائۀ انواع تکالیف، آزمونک (کوئیز)، انجام پروژه های کلاسی، چکیده نویسی، خلاصه کردن، سخنرانی و ارائۀ مقالۀ کلاسی به صورت برخط که انجام آنها در شرایط جاری امکان پذیر است، تخصیص داد. استفاده از این شیوه در سنجش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی پیشنهاد می گردد. چنانچه بعضی از استادان در سنوات گذشته تمامی نمرۀ آزمون را به ارائۀ پروژه اختصاص داده اند، حفظ این رویه در نیمسال جاری بلامانع است.
براساس این گزارش ، امتحانات نهایی انتها ترم از تاریخ 7 ماه الی 18 تیرماه 99 برگزار خواهد شد. برگزاری کلاس ها در این تاریخ محدودیتی ندارد. بازۀ ثبت نمرات از تاریخ آغاز امتحانات تا 30 شهریور ماه برای تمامی مقاطع فعال خواهد بود و ضرورت دارد استادان بازۀ زمانی هفت روز برای پاسخگویی به اعتراض های دانشجویان و ثبت نهایی نمرات را رعایت نمایند.
در این دستور العمل خطاب به اساتید آمده است: ضروری است ارزشیابی دانشجو به صورت ترکیبی از روش های فوق انجام گردد تا تصویر روشن تری از کیفیت یادگیری دانشجویان در اختیار استاد قرار گیرد و مستندات مربوط به امتحان یا کارپوشه تحویل داده شده نگهداری گردد همچنین استفاده از قابلیت های مؤثر بخش آزمون ساز سامانۀ آموزش مجازی دانشگاه مانند تنظیم ارائۀ سؤالات به صورت تک به تک و تصادفی و با زمان محدود پاسخگویی، به منظور حفظ سلامت آزمون ضرورت دارد.از طرفی استاد هر درس مرجع ارزیابی دانشجو در آن درس است و ضروری است در زمان برگزاری امتحان در دسترس باشد این در حالی است که دانشجویانی که به دلایل موجه امکان شرکت در آزمون را پیدا نمی نمایند، پس از ارائه و آنالیز مستندات در کمسیون های مربوطه و موجه تشخیص دادن غیبت در امتحان، متعاقباً فرصتی جهت برگزاری امتحان، به همان شیوه که قبلاً برگزار شده است، برای ایشان در نظر گرفته و اعلام خواهد شد.
منبع: خبرگزاری فارس