دانستنی هایی در ارتباط با بیماری آرتریت پسوریاتیک

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، آرتریت پسوریاتیک در ابتدا علائم بالینی، معاینه فیزیکی و شرح حالی که یک پزشک می تواند مفصلاً از بیمار دریافت کند، می تواند اساس تشخیص این بیماری را تشکیل دهد. برخلاف مواردی که در بیماری لوپوس و یا آرتریت روماتوئید رخ می دهد در این نوع بیماری، سطوح آنتی بادی معمولاً در خون بیمار مشاهده نمی شود.

دانستنی هایی در ارتباط با بیماری آرتریت پسوریاتیک

آرتریت پسوریاتیک

آرتریت پسوریازیتیک نوعی آرتروز است که در بعضی از مبتلایان به پسوریازیس اتفاق میفتد، پسوزکمکس بیماری پوستی است که خود را با لکه های قرمز رنگ و پوسته پوسته های های نقره ای نشان می دهد. بسکمک از افراد ابتدا دچار بیماری پوستی پسوزکمکس شده و در مرحله بعدی دچار آرتریت پسوریاتیک می شوند اما مسائل مفصلی ممکن است در همان مراحل ابتدایی پسوزکمکس و به محض بروز لکه های قرمز رنگ به وجود بیاید.

درد مفاصل، خشکی و تورم علائم و نشانه های اصلی بروز آرتریت پسوریاتیک است. این علائم می توانند هر بخشی از بدن شما از جمله نوک انگشتان و ستون فقرات شما را تحت تأثیر قرار داده و نسبتاً خفیف یا شدید باشند. در هر دو بیماری پسوریازیس و آرتریت پسوریازیس، ممکن است زمان های به خصوصی بیماری عود کرده و سپس به حالت خاموش در بیاید.

هیچ درمانی برای ورم مفاصل پسوریاتیک وجود ندارد بنابراین در درمان، تمرکز بر روی کنترل علائم و جلوگیری از آسیب به مفاصل فرد مبتلا خواهد بود. بدون درمان، بروز این بیماری می تواند فرد را با مسائل جدی روبرو کند.

آرتریت پسوریازیتیک (PsA) نوعی آرتروز التهابی است که می تواند بعضی از میلیون ها نفر مبتلا به پسوریازیس را تحت تأثیر خود قرار دهد. پسوریازیس نوعی بیماری پوستی است که باعث ایجاد ضایعات قرمز و پوسته پوسته بر روی بدن شده و بیشتر اوقات پوست آرنج، زانو، مچ پا، پا، دست ها و نواحی دیگر بدن را درگیر می کند.1

نشانه های بروز آرتریت پسوریاتیک

راش پوستی
از آنجایی که پسوریازیس در بسکمک از افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک حضور دارد یا در بسکمک از افراد وجود دارد این بیماری پوستی باید در میان علائم آرتریت پسوریاتیک در نظر گرفته شود.

بثورات پسوریازیس معمولاً قرمز است و پوست بسیار خشک، ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن دارد. ممکن است خونریزی وجود داشته باشد که اغلب ناشی از خراشیدن بیش از حد است. خارش معمولاً شدید است و ممکن است احساس سوزش نیز وجود داشته باشد.

درد مفصل
درد مفصلی به عنوان آرترالژی شناخته شده و در بسکمک از انواع آرتروز شایع است. درد پس از اعمال جراحت تحت تأثیر قرار می گیرد و معمولاً در حالت استراحت درد نیز رخ می دهد.

این معمولاً با تورم همراه است. در آرتریت پسوریازیس درد اغلب در انگشتان و مفاصل پا دیده می شود. این می تواند هم یک طرفه باشد و هم به طور همزمان بر دو طرف تاثیر می گذارد. همچنین حساسیت در ناحیه متاثر شده وجود دارد.

سختی مفصل
استحکام مفصل یک علامت عمده از آرتریت پسوریازیس است همانطور که در بیشتر انواع آرتریت وجود دارد. معمولاً با درجه درد و تورم مفصل ارتباط دارد. با این حال، گاهی اوقات سفتی و درد می تواند به تنهایی رخ دهد.

عوامل مختلف مانند دوره های طولانی عدم فعالیت ممکن است سختی را بدتر کنند. بسکمک از افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک، سفتی صبحگاهی را نشان می دهند که شبیه به آرتریت روماتوئید است که به تدریج با فعالیت کاهش می یابد.

انگشتان پا و پنجه متورم
تورم مفاصل یکی دیگر از علائم شایع در آرتریت پسوریازیس است. با این وجود، تورم ممکن است از مفصل در پنجه و انگشتان پا توسعه یابد و به انگشتان شکل سوسیس می دهد گاهی اوقات تورم ممکن است کل دست یا پا را شامل شود. این نباید با ناهنجاری های مفاصل که می تواند در زمان ظهور ایجاد شود اشتباه گرفته شود.
درد پاشنه و پشت
در آرتریت پسوریازیس، دیگر منطقه ها ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد مانند جایی که تاندون ها به استخوان ها متصل می شوند. پاشنه یکی از قسمت های معمولاً گرفتار است. به طور مشابه، مفاصل ستون فقرات نیز ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند که باعث درد گردن و کمر می شود.

منطقه ها دیگر که معمولاً در بسکمک از انواع آرتروز تحت تاثیر قرار نمی گیرند اما ممکن است در آرتریت پسوریاتیک دخیل باشند مفصل هیپ و قفسه سینه هستند.

خستگی
یکی دیگر از نشانه های غیر اختصاصی از آرتروز پسوریازیس که شامل مفاصل نیست خستگی است. خستگی غیر قابل شرح و شدید با عوامل دیگر مانند تغذیه نامناسب و خواب ناکافی ارتباط ندارد.

خارش شدید در پسوریازیس همچنین می تواند روی خواب تاثیر بگذارد که ممکن است منجر به خستگی شود گاهی اوقات خستگی، درد مفاصل و سفتی مفصلی تنها علائم آرتریت پسوریاتیک است که به جز خارش پوستی در پسوریازیس دیده می شود.

مسائل چشم
بعضی از مسائل چشم ممکن است در آرتریت پسوریاتیک ایجاد شود و بسکمک از افراد این بیماری conditiosn چشم را با آرتریت مرتبط نمی کنند. با این حال، این مسائل چشم در 30٪ افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک رخ می دهد.

این شرایط چشم که ممکن است رخ دهد عبارت از: ملتحمه (التهاب ملتحمه) که شایعترین conjunctokeratitis (conjuntiva and cornea)، یوویتس (uvea)، آیریتیس (iris) و اسکلریتیس (sclera) است.2

دلیل بروز آرتریت پسوریاتیک

آرتریت پسوریاتیک زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما شروع به حمله به سلول ها و بافت های سالم بدن کند. این پاسخ ایمنی غیر طبیعی باعث بروز التهاب در مفاصل و همچنین تولید بیش از حد سلول های پوستی در بدن فرد مبتلا شود.

دلیل اصلی حمله سیستم ایمنی به بافت های سالم بدن معین نیست، اما به نظر می رسد عوامل ژنتیکی و محیطی هر دو در بروز این نقص سیستم ایمنی نقش دارند.

بسکمک از مبتلایان به آرتریت پسوریاتیک سابقه خانوادگی ابتلا به پسوریازیس یا آرتریت پسوریاتیک دارند. محققان نشانگرهای ژنتیکی خاصی را کشف کرده اند که به نظر می رسد با بروز آرتریت پسوریاتیک مرتبط است.

ترومای فیزیکی یا چیزی در محیط مانند عفونت ویروسی یا باکتریایی ممکن است باعث ایجاد آرتریت پسوریاتیک در افراد دارای پیش زمینه ارثی این بیماری شود.1

پزشکان چطور آرتریت پسوریاتیک را تشخیص می دهند؟

متاسفانه هیچ تست معینی وجود ندارد که PsA را تشخیص دهد. پزشک، شما را معاینه فیزیکی می کند که شامل یک شرح حال پزشکی نیز می باشد تا معین شود که آیا هیچ یک از اعضای خانواده شما دچار پسوریازیس یا آرتریت پسوریاتیک هستند یا خیر؟ همچنین پزشک، پوست شما را برای علائم پسوریازیس چک می کند.

چون ممکن است پسوریازیس به صورت لکه های فلس دار خشک یا قرمز رنگ ظاهر شود. همچنین پزشک، مفاصل را برای علائمی مثل تورم و حساسیت به لمس معاینه می کند و ناخن های انگشتان را برای وجود فرو رفتگی ها و پوسته پوسته ها چک می کند.

پزشک برای چک کردن حساسیت به لمس، کف پاها و اطراف پاشنه ها را به دقت بررسی کرده و آنها را فشار می دهدکه اگر پا را عقب بکشید یا آخ بگوئید، این می تواند یک نشانه باشد. همچنین ممکن است که پزشک تست های آزمایشگاهی دیگری را برای رد کردن احتمال سایر بیماری های ایجاد کننده درد مفاصل مثل آرتریت روماتوئید یا نقرس انجام دهد.

این آزمایش ها عبارتند از:

آزمایش خون
با اینکه یک تست خون ساده برای شناسایی آرتریت پسوریاتیک وجود ندارد اطلاعات دیگری وجود دارد که به پزشکان در معین دلیل علائم شما کمک می کنند. اگر برای مثال آزمایش فاکتور روماتوئید شما مثبت شد احتمالا دچار PsA نیستید.

آزمایش فاکتور روماتوئید یا RF در بیشتر افراد دچار آرتریت پسوریاتیک تقریبا همیشه منفی است. همچنین پزشک به سطح پروتئین واکنشی C توجه دقیقی می کند. این پروتئین به وسیله کبد ساخته می شود و سطح آن در اثر التهاب افزایش پیدا می کند.

آزمایش های مایع مفصلی
کشیدن مایع از یک مفصل ملتهب می تواند به پزشک در رد کردن امکان بیماری دیگری که ممکن است علائم مشابهی داشته باشد کمک کند. به عنوان مثال نقرس . اگر بررسیها نشان دهند که سطح اسید اوریک شما بالاست این می تواند نشان دهنده نقرس باشد. وقتی که اندازه اسید اوریک در بدن شما بیش از حد باشد کریستال ها در مفاصل رسوب می کنند. به خصوص در انگشت شست پا و باعث درد شدیدی در آن می شود.
اشعه ایکس
اگر بیماری PsA برای مدتی وجود داشته باشد اما تشخیص داده نشده باشد، تصاویر اشعه ایکس می توانند در تشخیص آن موثر باشند. اشعه ایکس می تواند نوع آسیب وارد شده را معین کند و معین می کند که آیا استخوان ها در حال تغییر شکل هستند؟

افزایش سن و سایر انواع آرتریت نیز می توانند باعث تغییر شکل استخوان ها شوند. بنابراین این اطلاعات تنها یک تکه پازل هستند. وقتی که بیماری هنوز شانسی برای ایجاد آسیب به استخوان ها پیدا نکرده ، تصاویر نیز کمک چندانی نخواهند کرد.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا MRI
اسکن MRI تصاویری با جزئیات، هم از بافت نرم و هم از بافت سخت را فراهم می کند که مخصوصا برای شناسایی التهاب در اطراف تاندون ها و همچنین تشخیص علائم اولیه آرتریت پسوریاتیک که اشعه ایکس نمی تواند از آنها عکس بگیرد موثر است.3

درمان آرتریت پسوریاتیک

درمانی برای ورم مفاصل پسوریاتیک وجود ندارد بنابراین درمان این بیماری با هدف کنترل التهاب در مفاصل آسیب دیده شما صورت می گیرد تا از درد مفاصل و ناتوانی فرد جلوگیری شود.
داروهای درمان آرتریت پسوریاتیک
داروهای مورد استفاده برای آرتریت پسوریاتیک شامل موارد زیر می شود:
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
از جمله داروهایی است که برای درمان آرتریت پسوریاتیک استفاده شده و درد و التهاب را کاهش می دهد. NSAID های بدون نسخه شامل ایبوپروفن (Advil ،Motrin IB، دیگران) و ناپروکسن سدیم (Aleve) هستند. NSAID های قوی تر با نسخه و در صورت تجویز پزشک در دسترس خواهند بود.
داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (Disease- modifying antirheumatic)
مصرف این داروها سرعت پیشرفت آرتریت پسوریاتیک را کند کرده و مفاصل و سایر بافت ها ار از آسیب دائمی نجات خواهد داد. مصرف DMARD ها ممکن است باعث بروز عوارض جانبی مثل آسیب های کبدی، سرکوب مغز استخوان و عفونت شدید ریه شود.
داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن
این داروها برای کنترل شرایط سیستم ایمنی بدن و مواردی مثل آرتریت پسوریاتیک کاربرد دارد. البته مصرف این داروها می تواند حساسیت شما به عفونت را افزایش دهند.
داروهای بیولوژیکی
این داروها که به عنوان اصلاح کننده های پاسخ بیولوژیکی نیز شناخته می شوند، نسل نو DMARD ها بوده و انواع مختلفی دارند.

این داروها بخش های معینی از سیستم ایمنی که باعث بروز التهاب و نهایتاً آسیب مفصلی می شوند را هدف قرار می دهند. البته مصرف این داروها ممکن است احتمال بروز عفونت را افزایش دهد. علاوه بر این در بعضی موارد مصرف دوز بالای این داروها باعث بروز لخته های خونی در داخل شش ها خواهد شد. داروهای بیولوژیکی را می توانن به تنهایی یا همراه با DMARD ها مصرف نمود.

عمل های جراحی و دیگر موارد
تزریق استروئید، این نوع دارو التهابات به وجود آمده را به سرعت کاهش داده و گاهی اوقات مستقیماً به مفصل آسیب دیده تزریق خواهد شد.

جراحی تعویض مفصل، مفاصلی که به دلیل بروز بیماری پسوریاتیک به شدت آسیب دیده باشند را می توان با پروتزهای مصنوعی ساخته شده از فلز و پلاستیک تعویض نمود.1

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.dretedali.ir

3.www.hidoctor.ir

منبع: راسخون

به "دانستنی هایی در ارتباط با بیماری آرتریت پسوریاتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی هایی در ارتباط با بیماری آرتریت پسوریاتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید