با مساجد خاص جهان آشنا شوید

به گزارش وبلاگ دیدنی ها، امروزه در کشورهای مختلف اسلامی مساجد به عنوان نمادی از دین اسلام مورد استقبال گردشگران قرار گرفته اند و از این رو کشورهای اسلامی سعی داشته اند تمام قدرت معماری خود را در بنای این نماد به رخ بکشند و مساجدی با معماری غیر معمول و متفاوت بنا نمایند.در ادامه 6 مسجد خاص و متفاوت در معماری و مصالح معرفی شده اند.

با مساجد خاص جهان آشنا شوید

نخستین مسجد چوبی دنیا

شاید فکر کنید که برای تماشا این مسجد لازم باشد راهی هند یا مالزی شد اما نه! اولین مسجد چوبی دنیا دردهکده چوبی شهرستان نیشابور خانه نموده است؛ مسجدی که عمر آن به 30 سال هم نمی رسد. این مسجد تمام چوب که حتی سینی های آبدارخانه آن هم چوبی است می تواند زلزله 8 ریشتری را تحمل کند.

سقف این مسجد بر خلاف آنچه که انتظار می رود گنبدی نیست بلکه شیروانی است و نمای کلی آن به صورت کشتی وارونه است. در سفر به مشهد و نیشابور می توانید به تماشا این مسجد خاص که یادگاری از مهندس حمید مجتهدی است بروید.

مسجد ملی پاکستان

مسجد فیصل مسجد ملی پاکستان در اسلام آباد است و برخلاف طراحی سنتی، این مسجد گنبد ندارد. بنای بتنی مسجد هشت ضلعی است و سقف آن از چادر و خیمه الهام گرفته است. ترکیب مناره ها با سقف که به شکل مدادهای باریک در چهار گوشه آن قرار گرفته است حالت مکعبی کعبه را به تصویر می کشد. معمار این مسجد ودات دالکوی معمار ترک است که طرح او از میان طرح های پیشنهادی 17 معمار مسلمان برای ساخت این مسجد انتخاب شد.

عروس مسجدها

شاید هیچ مسجدی به مقدار این مسجد سفید میزبان چهره های غیر مسلمان و مشهور نبوده، از سیاستمداران و ملکه انگلیس گرفته تا شاهزاده ها و هنر پیشه ها. گنبد این مسجد از سوی سازمان کفرانس اسلامی بزرگ ترین گنبد دنیا اعلام شده است.

سجاده محراب این مسجد از بزرگترین سجاده های دنیا و یکی از شاهکارهای بزرگ ایرانی علی خلیقی است که در خلق آن 1200 حرفیین از نیشابور شرکت داشتند.

تمام نمای این مسجد به رنگ سفید است که با رنگ طلایی مزین شده است. این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ دنیا است و در ابوظبی(امارات) واقع شده است.

مسجد کریستالی و هوشمند

این مسجد از کریستال خالص و در جزیره وان من در ترنگانو (مالزی) ساخته شده است. فضای بیرون از داخل مسجد کاملا تعیین است و بازتاب نمای مدرن آن در آب زیبایی آن را دو چندان می نماید. در تکمیل نمای مدرن آن امکانات این مسجد نیز به روز است و تمام قسمت های آن مجهز به اینترنت وایرلس و ابزارهای IT است.

مسجد آهنی

مسجد تانکو مقدار زین العابدین شهر پوتراجایا در مالزی به مسجد آهنی معروف شده و دلیل آن استفاده از 6 هزارتن فولاد در ساخت این مسجد است یعنی 70 درصد مصالح آن. معماری این مسجد بر سه مفهوم باد، سادگی و شفافیت تاکید دارد و سیستم تهویه آن طبیعی است و بدون وجود کولر و پنکه هوای مطبوع به داخل آن راهنمایی می گردد.

از محراب شیشه ای بلند این مسجد که ارتفاع آن به 113 متر می رسد هیچ نوری منعکس نمی گردد و آیه های قران نوشته شده روی آن طوری دیده می شوند که انگار در هوا معلق هستند.

مسجد کتیبه

مسجد کتیبه یا مسجد حسن دوم در شهر ساحلی کازابلانکا در مراکش یکی از زیباترین مساجدی است که گردشگران زیادی را به خود می خواند. این مسجد در کنار دریای آتلانتیک قرار گرفته و دو سوم آن روی آب بنا شده است.

نورهای لیزری از مناره های بلند و 210 متری مسجد جهت قبله را نشان می دهند؛ این نور را از فاصله سی کیلومتری در دریا و خشکی می توان دید.

سقف مرکزی مسجد قابلیت باز و بسته شدن دارد و دیوارهای مجلل آن از بتون و مرمر ساخته شده است.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "با مساجد خاص جهان آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مساجد خاص جهان آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید